Etter pressevisningen tok vi tak i produsenten Ian Davis, fra utviklerfirmaet Mad Doc Software, for å få svar på et par essensielle spørsmål:
Empire Earth 2 er et ganske komplekst spill. Hvordan har du planlagt at spillerne skal kunne holde kontrollen over alt som skjer?
- Å beholde spillbarheten når ting blir kompliserte er selve essensen i denne type spill. "Citizen Manager" er det første man legger merke til. Det gir deg muligheten til å administrere dusinvis eller hundrevis av innbyggere lettere enn det er å holde orden på fem slike i andre spill. Poenget er at den fjerner detaljstyringen og lar deg holde fokuset på strategien, diplomati og kriger som går.
- Vi har to typer introduksjonskampanjer for Empire Earth 2. Den ene er for de som har spilt sanntidsstrategispill før, og da viser vi det som er unikt for spillet, mens for de som aldri har spilt den type spill før, har vi lagt vekt på å gi en myk introduksjon til spillet.
- Vi har også lagt inn tre forskjellige hastigheter på spillet. Det er ikke slik at spillet i seg selv går raskere hvis man velger en rask variant, men enheter skader mer. Det går imidlertid raskere å samle inn ressurser, og selve spillet har en kjappere og stressende følelse over seg. På den andre siden har vi en saktemodus, hvor det tar lengre tid å gjøre ting, og teknologien utvikler seg litt tregere. På den måten vektlegger man strategi og planlegging over det å være raskest med museklikk og kommandering av enheter.
Hvor viktig er territoriekontrollen i spillet? Er det en fordel å kontrollere så mange som mulig så fort som mulig?
- Territorier er både et mål og et hjelpemiddel for å gi spilleren større vekst. Det å ta et territorie som er nabo til et land du allerede kontrollerer er en relativt smal sak. Du plasserer ut et bysenter, og vips er det ditt territorie. Hvis du derimot skal ta over et territorie som ikke grenser til ditt eget land, trenger du både et bysenter og en festning. På den måten krever det mere ressurser å bygge seg stor på lengre avstand. På kart som inneholder mange øyer gir dette hele spillet en litt annen vending. Du er i trøbbel hvis noen andre har territoriet med en festning.
- Territorier har veldig spesifikke regler på hvor mange defensive bygninger det kan inneholde, med tanke på bysentre, festninger, vakttårn og så videre. Hvis du har beskyttet territoriet godt med defensive bygninger, så er det ikke lett for motstanderen å begynne å sette bygninger der. Hvis man erobrer alle mulige territorier i begynnelsen, og hele kartet viser i din farge, så vil dine motstandere se deg som en stor trussel, og rotte seg sammen mot deg.
Hva gjør spillet for å forhindre at alt blir et rotterace mot den ultimate teknologien?
- Noen fokuserer kun på teknologitreet og hopper mellom tidsaldere så fort de kan. Vi har balansert dette ved å la enheter som har blitt veteraner i forrige tidsalder være sterkere enn normale enheter i den nye tidsalderen. I det lange løp er du best tjent med å være på den siste teknologialderen, selvfølgelig, men det er en balanse midt i det, slik at det vil gi en viss fordel å utvikle seg, men den er ikke essensiell for å vinne i det korte løp.
- Noe av det du forsker på kan gi deg gode fordeler, og de finnes bare i noen tidsaldere. Du kan ikke bare rotte deg i et hjørne og fokusere på teknologi, du er nødt til å utvide landet ditt og erobre flere territorier for å kunne få flere teknologipoeng, ressurser og styrker. Spillet er utviklet slik at det er naturlig å utvide, og det er en fordel å "dytte litt på" og ta nytt land, det er essensen i denne type spill.
I Empire Earth 2 har du introdusert et "kronesystem". Kan du fortelle litt om hva det går ut på?
- I Empire Earth 2 kan du forske på tre forskjellige teknologiområder. Når du har forsket på alle fire valgene i ett gitt område, har du mulighet til å vinne kronen hvis du har flest poeng på det området. I tillegg til å være avhengig av å ha forsket på alle valgene, kan poengsummen i området også avhenge på hvor basert områdene dine er på akkurat det. Hvis du vinner, får du kronen for fem minutter, og etter det blir det hele gjenevaluert. Hvis du fortsatt har mest poeng på det treet, vil du beholde kronen for fem minutter til.
- Hvis dere spiller flere spillere sammen, vil det bli et kappløp for å få flest kroner. Det er bare tre kroner, en for hvert område. Bare én spiller kan ha en gitt krone til enhver tid. Kronen i seg selv gir en tidsbestemt bonus som du kan velge selv, være det en militær bonus til infanteri, økt skatt fra innbyggere eller raskere forskning på andre ting. Fordelene du får med disse kronene er for det første at du utvikler deg raskere. Den andre store fordelen med å ha krona, er muligheten til å lage en lederenhetat. Dette er en kraftig enhet som gir bonuser til styrker eller til byen den står i alt avhengig av hvilket område du har krone i (militær, økonomisk eller imperialistisk).