Empire Earth var, og er fremdeles et eksepsjonelt og storslått sanntidsstrategispill hvor hele menneskets historie er den episke settingen. Fra forhistorisk tid, steinalder, Napoleon, første verdenskrig og den digitale alder. 500 000 år av historien, og 200 år inn i fremtiden. Innholdet var ti ganger så omfattende som Age of Empires.
Oppfølgeren, Empire Earth 2, fortsetter i samme omfang som sin suksessfulle forgjenger. Vi presenteres for flere bygninger, større kriger, nye unike enheter, ledere, bonuser og spesialegenskaper til alle spillets fjorten ulike sivilisasjoner. Vi får også et robust diplomati og handelssystem, hvor byer, territorier og grenser vil bli sett på som ressurser som sivilisasjonene kan handle med, slik som i den virkelige verden. Dessuten har utviklerne jobbet med å forbedre den kunstige intelligensen siden sist, samtidig som de har gjort en rekke forandringer for å gjøre spillet mer brukervennlig enn forgjengeren.
Det er ufattelig mye å ta tak i for en som bare vil nyte spillet alene, men på pressevisningen i Frankrike var det først og fremst flerspillerdelen Vivendi ønsket å vise oss. Flerspiller kan nytes over LAN eller Internett. Alle de vanlige mulighetene for spill i denne typen fins i Empire Earth 2, man velger hvem man vil starte med, hvilken tidsalder, farta på spillet, handicap og så videre.
I tillegg finner du muligheter for å starte med et bysenter og noen innbyggere, eller en liten by og en liten, middels eller stor styrke. Styrkene spillerne får kan velges fra predefinerte hærer i forskjellige kategorier som defensiv, aggressiv, økonomisk og så videre. Dette lar spillerne gå rett i kamp uten de normale 10-15 minuttene med innsamling av ressurser, bygging av enheter og så videre.
Dine venner er dine fiender
Hvis en allianse har knust alle motstanderne sine, så er de ikke alliert lengre, akkurat som i Risk. De som var dine kompiser, er nå dine fiender. Allianser i Empire Earth 2 har blitt tatt et steg videren. Nå kan spilleren bestemme i detalj hvor omfattende alliansen skal være. Kanskje det ikke er interessant med en full militær allianse, for noen vil det rekke om man lar sivile og handelsmenn reise i territoriet sitt. Kanskje det ikke er interessant å dele hva man ser på kartet, eller bare hva noen bygninger ser, eller kanskje ikke i det hele tatt. Alliansen kan også være tidsbestemt eller udefinert i lengde, og du kan velge om tidsbestemte allianser skal kunne brytes før spillet starter.
I prosessen med å komme til det punkt hvor alliansen har knust all motstand, er samarbeid nøkkelen til suksess. I mange strategispill må taktiske og strategiske vurderinger mellom lagene gjøres via et tekstbasert kommunikasjonssystem. Det resulterer i at man lett glemmer hva man ble enige om. I Empire Earth 2 har de tatt koordinasjon til et nytt nivå. Ved hjelp av en Paint-lignende skjerm har spillere muligheter til å tegne krigsplaner. Planer med fargede piler avhengig av hvem som skal gjøre hva, samt beskrivende tekst for å forklare hva som skal skje. Så sendes planen over til valgte allierte, og det gir de en grafisk representasjon på minikartet om hvordan du mener slaget skal vinnes.
Empire Earth 2 legger vekt på å gi spilleren mulighet til å konsentrere seg om kriging og strategier. Selv om mikrostyring er mulig, er det en tidskrevende oppgave for de store herredømmene med dusinvis eller hundrevis av innbyggere. I Empire Earth 2 finner man en finesse som heter "Citizen Manager". Her kan man raskt se hvor mange innbyggere som samler sammen hvilke ressurser. Hvis man vil endre på fordelingen, holder det med et par museklikk på de respektive ressursene for å gi nye kommandoer. Du behøver ikke finne de på kartet, stoppe det de holder på med og finne ny ressurs for de å samle inn.