Spillet, som utvikles av Mad Doc Software og skal komme i løpet av første halvdel av 2005, bygger på den samme formelen som forgjengeren. I tillegg legger utviklerne til en rekke nye funksjoner og muligheter, som de mener både eksperter og nybegynnere vil kunne ha glede av.
For de som har ikke har hørt om forgjengeren kan vi fortelle at Empire Earth var et sanntidsstrategispill hvor du fikk kontroll over en ung sivilisasjon i tiden etter at menneskene lærte og temme ilden. På samme måte som i Civilization måtte du lede denne sivilisasjonen gjennom tidsepokene, og med mindre den ble utryddet på veien, ville du ende opp i en høyteknologisk fremtid.
Spillet vil komme med nye unike enheter, ledere, bonuser og spesialegenskaper til alle spillets 14 ulike sivilisasjoner. Spillet kommer med et robust diplomati og handelssystem, hvor byer, territorier og grenser vil bli sett på som ressurser som sivilisasjonene kan handle med, slik som i den virkelige verden.
Spillets kunstige intelligens vil reagere raskere og bedre og være mer dynamisk og variert enn i forgjengeren. En annen nyhet er at for første gang i serien vil sesongene og været ha en direkte påvirkning på gameplayet, noe som vil tvinge spillerne til å tilpasse seg værforholdene.
I tillegg har utviklerne av Empire Earth 2 tydeligvis tatt en titt på Rise of Nations, for de lover at spillet skal være langt mer brukervennlig og lettere å sette seg inn i enn forgjengeren. Blant forbedringene finner vi et nytt og mer strømlinjeformet system for kontroll av arbeiderne, et mer intelligent formasjonssystem og et noe forenklet forskningssystem.
Flerspillerfunksjonen vil også komme med en rekke forbedringer. Den mest spennende av disse er kanskje planleggingskartet, hvor allierte spillere kan legge opp strategier sammen. Spillet vil også gi kraftige (men tidsbegrensede) fordeler til spillere som gjør en spesielt god jobb, både når det gjelder det militære, økonomiske, kulturelle og imperialistiske aspektet ved spillet.