Anmeldelse

Emperor Battle For Dune

De fleste ekte gamere husker nok den gamle klassikeren Dune 2, som revolusjonerte spillverdenen for mange herrens år siden. Spillet introduserte en helt ny sjanger innen dataspill, og siden den gang har det haglet med mer eller mindre vellykkede kloner av spillet. Hva skjer når man tar en klassiker og lager det i 3D?

Side 1
Side 2
Side 3

Hele spillet spinner seg rundt planeten Arrakis, også populært kalt Dune. Som den eneste planet i universet, vokser det fabelaktige krydderet Melange her. Dette krydderet gir evnen til å bøye rom og gjøre det mulig å reise mellom stjernene. Det er dette krydderet alle vil ha makten over.

Arrakis blir styrt av Keiser Frederick IV av Hus Corrino. Keiser Frederick IV er en maktsyk person, med ønske om å styre universet med jernhånd. Av den årsak startet han en krydderkrig mellom de tre nest største husene: Hus Atreides, Hus Harkonnen og Hus Ordos. Men bak hans rygg legges det andre planer for en bedre og mer rettferdig fordeling av Melange. Ved Lady Elaras hånd, blir keiser Frederick IV myrdet, og Arrakis blir lagt ut på "auksjon". Tre hus blir invitert til planeten, og det huset som står igjen, blir utropt til keiser av Arrakis og styrer produksjonen av Melange. "The War of Assassins" er i gang.

Hvem er vi, og hva gjør vi nå?
I selve spillet, kan du velge hvilket hus du vil spille som. Du har valget mellom de noble Hus Atreides fra vannverdenen Caladan, de krigerske Hus Harkonnen eller de griske Hus Ordos. Alle tre har sin egen unike teknologi, som gir dem klare fordeler og ulemper. Når du har valgt ditt hus, blir du dumpet ned i din egen lille avkrok av Arrakis.

Det er nå det blir morsomt, og det er også her du finner noe av det som er unikt i Dune spillene. Du kan velge hvor du vil angripe. Det er ingen spill som gjør dette på samme måte. Det gir deg en viss følelse av at du faktisk er i kommandoen, og at du faktisk er i krig. Den eneste nedturen med dette, er at du tror du skal få gleden av å ta knekken på begge de to husene du slåss mot. Men slik er det ei.

Etterhvert som du kriger deg frem på slagmarken, kan du også møte på noe som kalles for "sub-houses", eller underhus. Alt etter hvor du velger og angripe, kan du få disse som allierte i kampen mot de andre husene. Dette gir deg tilgang på to nye enheter per underhus, og du har 5 underhus som du kan alliere deg med. Aberet her er at du kan bare være alliert med to underhus samtidig, så du bør tenke godt over hvem du velger.

Ute i striden
Etter at du har valgt hvor du vil slå til, er det rett ut i kamp. Og her er alt som før. Du begynner med en liten base, en håndfull menn og et lite raffineri med en lastebil som kan samle sammen krydder. For det er krydderet man tjener penger på i dette spillet. Etterhvert som en samler sammen Melange, kan man sette i gang kontruksjoner av vindmøller, fabrikker, kanontårn og diverse andre bygninger som gjør basen din komplett. De forskjellige bygningene har forskjellige oppgaver, og ikke overraskende, de aller fleste har som sin oppgave og gi deg muligheten til og produsere tropper.

Og det er akkurat i troppene utfordringen til Emperor ligger. Hvert hus har unike tropper med unike fordeler og ulemper. Er du Atreides kan du lage snikskyttere som kan plukke ned infanteri på lang avstand, eller kanskje bombe sønder og sammen tanks til motstanderen med artilleri. Er du Harkonnen kan du ødelegge krydderfeltet nær dine motstandere slik at de går tom for penger, eller kanskje bygge tankser som spytter flammer og brenner ned hele sulamitten. Som Ordos ligger din styrke i fart og sluhet. Du kan bygge tankser som kan gjennomføre kjappe hit-and-run taktikker uten og ta skade, eller snike deg inpå og ta over en enhet eller tre midt i basen deres. Deretter kan du le hjerterått når enhetene din motstander slet med og få bygget, lager pinneved av hans egen base.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden