Anmeldelse

Emergency 3: Mission Life

Det gir en viss trygghet å vite at det alltid er noen der ute som står klare til å rykke ut for å hjelpe, skulle katastrofen inntreffe. Vi håper bare virkelighetens redningsarbeidere er litt mer kompetente enn klønene i Emergency 3.

Side 1
Side 2

Hakk i hæl på Fire Captain kommer nok et spill hvor målet er å redde menneskeliv. Emergency 3 ser i utgangspunktet ut som et mye mer interessant spill enn Fire Captain, ettersom fokuset her er mye bredere enn i Monte Cristos brannmannspill. Her får du nemlig også kontroll over politi, helsevesenet og ingeniørvesenet. Dette gir spillet en variasjon som Fire Captain sårt kunne trengt, og det gir dessuten utviklerne mulighet til å lage mer interessante oppdrag, hvor du må benytte deg av en kombinasjon av alle enhetstypene.

Når katastrofen inntreffer Emergency 3 kommer med en serie stadig mer kompliserte og vanskelige oppdrag hvor du må ut og spille helt. Det hele begynner rolig nok, med en relativt liten trafikkulykke. Her må du sørge for at de skadde får medisinsk behandling på ulykkesstedet, før du frakter dem til sykehuset. En person er inneklemt i et bilvrak, og må skjæres ut. I tillegg må du få vraket bort fra veien, slik at trafikken kan fortsette. Etter dette oppvarmingsoppdraget blir det hele langt mer vanskelig, med mange ting som må gjøres samtidig og svært begrenset tid å gjøre dem på.

I motsetning til i Fire Captain kan du selv velge hva slags type (og hvor mange) enheter du vil kalle inn til ulykkesstedet eller katastrofeområdet. Brannmennene er fotsoldatene i styrken din - de kan nemlig brukes til nært sagt hva som helst. De kan skjære folk ut av biler, flytte vrakdeler, løfte og eskortere skadde og sivile ut av farlige områder, rydde vei ved hjelp av motorsag og benytte seg av brannslukningsapparat eller vannslange koplet til en brannhydrant for å slukke flammer. Denne allsidigheten gjør at det første du bør tilkalle nesten uansett hva slags situasjon du skal løse, er en utstyrsbil full av brannmenn.

Brannvesenet har også andre interessante enheter. De kommanderer dykkere som kan brukes til å lokalisere vrak og annet på havbunnen, båter som du kan bruke til å redde folk i ferd med å drukne, samt stigebiler og forskjellige typer brannbiler. Politiet er også viktige - vanlige politifolk brukes til å dirigere trafikk og sivile, og arrestere forbrytere. I tillegg kan de legge ut veisperrer og forhøre vitner. Politifolk utstyrt med våpen kan brukes til å ta ut eller arrestere farlige forbrytere, mens politipsykologer kan brukes til å roe ned paniske mennesker.

Lek Røde Kors Den viktigste jobben din er å redde liv, og det er det helsevesenet som står for. Du har i hovedsak to typer folk her - ambulansepersonell som frakter skadde ut av området, og leger som kan finne ut hvor skadd en person er (før han evt. kan flyttes) og gjøre det de kan for å forbedre helsesituasjonen hans før han fraktes ut. De kan også prøve å gjenopplive døde ved hjelp av elektrosjokk. Blant andre enheter helsevesenet har til rådighet finner vi hundepatruljer, som kan lete opp skadde som ligger under vrakrester eller snø.

Ingeniørvesenet er den delen av systemet du vil bruke minst, men de kan være svært nødvendige. Ingeniører kan manipulere teknisk utstyr ute i felten, mens kranbiler kan flytte ting som ligger i veien eller løfte biler opp fra vannet (etter at en dykker har lokalisert dem). I tillegg får du en enhet som kan bygge pontongbroer over elver og bekker. Alle de forskjellige enhetene koster penger, og du har alltid et begrenset budsjett som du må holde deg innenfor.

En problemfylt tilværelse Denne variasjonen gjør at Emergency 3 i utgangspunktet virker som et mye bedre spill enn Fire Captain (som var morsomt, men langt fra noe storspill). Dessverre tar det ikke særlig lang tid før det viser seg at det er det motsatte som er sant. Emergency 3 er et klassisk eksempel på hvordan et godt konsept kan bli ødelagt av dårlig implementasjon. Omtrent alle aspektene av spillet har ett eller annet problem, og selv om alle ikke er like ødeleggende, gjør de at spillopplevelsen aldri føles jevn og fin. Er det ikke det ene problemet, så er det det andre, og selv om den fine variasjonen og de spennende oppdragene får deg til å bite tennene sammen og takle dem så godt som mulig, sier det til slutt stopp.

Det første problemet du legger merke til er at kontrollsystemet, som minner om det vi finner i typiske sanntidsstrategispill, er mer komplisert enn det burde være. Du må hele tiden detaljstyre enhetene dine, og de har veldig lett for å misforstå ordrene du gir dem. I tillegg er de mildt sagt dumme, og mangler enhver evne til å navigere seg trygt fra ett punkt til et annet. En skulle tro at en person hadde vett til ikke å løpe rett inn i et brennende inferno, men den gang ei. Biler gjør de samme fatale feilene, og når du hele tiden har minst ti ting å tenke på samtidig, kan du rett og slett ikke sitte barnevakt for hver enkelt enhet.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden