Sniktitt

Elven Legacy

Fortsatt morsom strategi

Det turbaserte strategispillet Elven Legacy er snart ferdig, og vi tar en titt.

Elven Legacy er oppfølgeren til det svært morsomme og interessante Fantasy Wars. Spillet kommer ikke ut før om noen måneder, men jeg har fått prøve en uferdig utgave. Jeg er en fan av turbaserte strategispill, og likte Fantasy Wars godt, så jeg gledet meg til å ta en titt på det kommende Elven Legacy.

Kan du stoppe magityven?

Både Fantasy Wars og Elven Legacy bruker en klassisk fantasy-verden som sin tumleplass. Her finnes orker, mennesker, alver og dverger ved siden av drager og troll, som i de fleste slike settinger. Verken verdenen, magien, våpnene eller heltene er særlig originale, men de danner i hvert fall grunnlaget for å presentere hva Elven Legacy først og fremst handler om. Nemlig svært utfordrende rundebasert strategi.

Standard fantasy

Sniktittversjonen byr på en hovedkampanje hvor du kan styre alver, en liten gruppe enkeltstående enspilleroppdrag og muligheten til å prøve Elven Legacy over LAN. Som i Fantasy Wars virker det som det er de lange kampanjene som er spillets hovedelement. Alle stemmer i spillet er fortsatt på russisk, men jeg har i hvert fall greid å oppdage litt av hva spillets historie i alvekampanjen går ut på.

En menneskemagiker har fått tilgang til noe av alvenes hemmelige magi, og det er opptil deg å spore opp og stoppe denne tyven. På veien må du være klar for å kjempe mot horder av både orker og mennesker for å nå ditt mål. Alvene er edle, men arrogante, og viser liten nåde til, eller forståelse for de raser de anser som underlegne.

Spillmotoren og grafikken er den samme som i Fantasy Wars, og spillebrettet er fortsatt delt opp i heksagonale ruter. Det er med andre ord svært lite som er nytt i Elven Legacy, bortsett fra muligheten til å spille som alv. Alvene har akkurat de samme enhetene som menneskene og orkene. De eneste forskjellene er hva enhetene heter og hvordan de ser ut.

Det er aldri mangel på fiender i Elven Legacy

Den eneste nyvinningen jeg kan oppspore i Elven Legacy er dets kartredigeringsverktøy. Dette virker kraftig nok til å kunne la spillere lage store mengder interessant innhold. Det er lett å bruke det til å lage kart, og fylle det med fjell, skoger, elver, byer og soldater. Det er noe mer komplisert å fastsette oppdrag og hva som skal til for å vinne på hvert brett, men dette blir nok lettere for de fleste å forstå når det kommer brukermanual og guider. Siden Elven Legacy har et ukomplisert spillsystem og oppdragsutforming, slipper du i hvert fall å scripte selv i kartredigeringsverktøyet, for det har kun noen parametere å velge mellom til hver utløser.

Steintøff kamp

Kamp og krig er heller ikke endret siden forgjengeren kom ut. Fantasy Wars bød på svært vanskelige strategiske utfordringer, og slik Elven Legacy fremstår i sin nåværende utgave, virker det ikke som om vanskelighetsgraden har blitt redusert, heller tvert imot.

Når du spiller en kampanje drar du med deg alle dine styrker fra et oppdrag til et annet. På den måten har det store konsekvenser hvis du mister noen styrker, selv om du fullfører oppdraget. Du trekker med deg alle tap, og får ikke mye penger å bruke på nye styrker, fordi de få ressursene du har bør brukes på å oppgradere gamle soldater til nyere og bedre utgaver.

Nøkkelen til suksess i Elven Legacy er derfor å passe godt på absolutt alt en har av styrker, for du kommer garantert til å trenge dem i fremtiden. Dette høres kanskje enkelt ut, men du blir ofte møtt av fiender som er totalt overlegne i antall. Det er ikke sjelden du må beseire mellom tretti og femti fiendtlige styrker i et oppdrag, mens du selv bare har rundt ti til rådighet. Når fiendens soldater er akkurat like sterke som dine egne er det ofte veldig vanskelig å unngå tap.

Alvene leder i hvert fall klart på utseende, selv om ikke mye annet skiller dem fra orkene.
Les også
Fra tropene til Antarktis

For å gjøre det hele enda vanskeligere holder Elven Legacy fast på systemet med gull, sølv og bronse fra Fantasy Wars. Hvis du klarer å fullføre et oppdrag i løpet av få runder kvalifiserer du til gullbelønningen. Denne består ikke bare av noen ekstra styrker og en pengebonus, men åpner også for muligheten til å spille et ekstraoppdrag. Dette er oppdrag som ikke virker å være knyttet direkte til hovedkampanjen, så de kan nok sees på som små bonuser til spillets innhold.

Så, la meg oppsummere akkurat hvor vanskelig kamp er: Du blir møtt av horder av likeverdige fiendtlige styrker. Du må beseire disse helt uten egne tap, og du må fullføre oppdragene på et særdeles lavt antall runder for å få best mulig belønning og så du ikke går glipp av innhold. Det er likevel helt og holdent disse vanskelige elementene som gjør Elven Legacy morsomt å spille, selv om det noen ganger kan bli irriterende å lagre og laste igjen og igjen, for å ikke miste en eneste soldat.

Konklusjon

Elven Legacy kan bli et utfordrende og interessant spill. Det er lite nytt fra forgjengeren, og så langt er dette Fantasy Wars med alver. Greit nok, siden Fantasy Wars var et svært underholdene spill, men det hadde ikke gjort noe om Elven Legacy hadde noen nye elementer å by på også.

Utviklerne håper nok at å gi spillerne muligheten til å lage sine egne kart og oppdrag er det som vil være det lille ekstra Elven Legacy trenger for å bli ansett som en verdig oppfølger til det gode Fantasy Wars. Jeg tror kartredigeringsvertøyet vil gi kreative spillere gode muligheter til å utfolde seg, og lage nytt innhold mange kan like, men siden Elven Legacys spillrammer er såpass snevre må alt nytt innhold fortsatt følge de gamle oppskriftene.

Siste fra forsiden