Gausdal videregående skole utenfor Lillehammer er i full gang med planleggingen av et toppidrettsfag for e-sport som skal åpne høsten 2017. Det er takket være et initiativ fra elever ved ungdomskolen på Åretta.
– Vi ble møtt av seks elever som hadde laget en flott presentasjon der de forklarte hva e-sport var. At de klarte å selge inn konseptet til to gretne gubber, sier vel sitt. Dermed var ideen sådd, og skolen bestemte seg raskt for å satse, uttaler rektor Erland Sandvik og avdelingsleder for idrettsfag ved skolen, Jo Hjermstad, på skolens nettside.
Flirte først av e-sport
Sandvik innrømmer overfor Gamer.no at han ikke ante noe om e-sport inntil for kort tid siden.
– Det hele startet med at vi fikk med oss at Garnes videregående skole i Bergen planla et programfag for e-sport. Vi flirte litt av det og sa «er vi kommet dit nå?». Et par uker senere fikk vi en henvendelse fra elever og en rådgiver fra Åretta som lurte på om vi hadde sett og visste hva det dreide seg om. Vi måtte jo si at nei, det visste vi ikke. Jeg kjente jo ikke til e-sport i det hele tatt.
Rektoren tok imidlertid ungdommene på alvor, gjorde noen undersøkelser og møtte elevene. Presentasjonen han fikk servert var svært overbevisende.
– De hadde forberedt seg godt og var veldig tydelig på det med viktigheten av livstil, kosthold og at det ikke bare handler om å sitte foran PC-en hele natta. Det handler om andre kvaliteter som kommunikasjon, lagspill, taktikk og så videre. De gav et godt inntrykk og gjorde oss egentlig overbevist om at dette var noe vi hadde lyst til å se nærmere på, forteller Sandvik.
– Deretter har ballen rulla. Vi har snakket med kompetansemiljøer og fått innsikt i hva dette er og hvordan vi kan få det inn i toppidrettsfaget som vi har på vår skole. Vi er jo en skole som har både idrettsfag, studiespesalisering og medier- og kommunikasjon. Vi fant raskt ut at dette passer bra inn i vår portefølje.
LES OGSÅ: Internasjonal oppmerksomhet for e-sport på videregående skole i Norge
Elevene tar skolen på alvor
Ungdommene som tok initiativet viste i følge rektoren tidlig at de er lidenskapelig opptatt av e-sport. De har egne lag og deltar jevnlig i turneringer.
– De har helt klart ambisjoner. Vi ser også at dette er elever som tar skolen på alvor og ikke bare spiller. De har en tanke og en ambisjon om å bli gode både i e-sport og samtidig få seg en utdanning, sier han.
– Skolen ønsker at folk får øynene opp for at dette er noe mer enn ungdommer som sitter oppe hele natta og drikker cola, spiser potetgull og spiller dataspill. At det blir oppfattet seriøst. Det er viktig å ha hue med seg, og det blir viktig å ha basistrening og planlegging. Vår jobb blir å sette alt i et system.
Som på Garnes vil toppidrettsfaget e-sport behandles på samme måte som fotball og håndball, med eksamen og karakter på vitnemålet. E-sporten vil utgjøre fem skoletimer i uka og følge læreplanen for toppidrett fra Utdanningsdirektoratet. Læremålet vil deles inn i tre hovedområder: treningsplanlegging, basistrening og ferdighetsutvikling.
Skolen skriver på sine nettsider at faget også tilbys elever som går på studiespesialisering og medier- og kommunikasjon. Skolen innreder et dedikert klasserom med spillmaskiner, komfortable stoler og god nettlinje.
– Vi ønsker å gjøre det på en ordentlig måte, og kjøper oss litt tid frem til høsten 2017 for å skaffe lærekrefter, innrede rommet og få på plass det tekniske. Vi ønsker at dette skal bli et bra tilbud, ikke bare noe vi gjør fordi det er populært, sier rektoren til Gamer.no.
– Hvordan går dere frem for å finne de rette lærerne og trenerne?
– Den første tanken vår var at vi må koble oss på miljøet som finnes. Vi er innstilt på å bruke den kompetansen som ligger der ute, slik at det blir en tyngde i det vi gjør. Vi har allerede fått en henvendelse fra en som kunne tenke seg å være lærer, og vi har en på huset som er interessert i e-sport. Det kan bli aktuelt å videreutdanne eksisterende lærerkrefter også, svarer rektoren.
Siden Gausdal videregående skole allerede har idrettsfag på menyen er de godt rustet rent faglig, og kan dermed enkelt bygge det inn i den nye satsingen.
– Når vi har idrettsfag har vi den idrettsfaglige kompetansen på huset fra før. Det kan bidra til at toppidrettsfaget e-sport blir så bra det som det kan, fordi en del av faget er treningsplanlegging. Det må du ha i bunn og det har vi mulighet til, forklarer han.
LES OGSÅ: Dette synes de norske klubbene om e-sport i skolen
Gausdal er en del av et olympisk nettverk
I tillegg er skolen en av 23 i hele verden som er medlem av den olympiske bevegelsen gjennom The International Network of Coubertin Schools. Navnet kommer fra Pierre de Coubertin, grunnleggeren av de moderne olympiske leker. Hans komitee er underlagt IOC.
– Ved å være en del av dette nettverket har vi blant annet en misjon om å spre det olympiske budskapet og de grunnleggende olympiske verdiene, som selvsagt har vært veldig i vinden nå i forbindelse med ungdoms-OL på Lillehammer.
Som medlem forplikter skolen seg til å delta på ulike arrangement og diskusjonsfora i utlandet annet hvert år. Der samles en håndfull elever fra hver skole for å lære om olympismen og ha ferdighetskonkurranser. Rektoren forteller at de olympiske verdiene enkelt kan overføres til e-sport.
– Pierre de Coubertins motto er å se fremover, snakke åpent og snakke vennlig. Dette er også mottoet til skolen, og skal kjennetegne alt vi gjør.Jeg har brukt de to årene jeg har vært her på å signalisere at det handler om mer enn bare den idrettsfaglige biten. Når man snakker om olympismen tenker man mye idrett, men det handler også om menneskesyn, hvordan man er rollemodeller.
Hvert år deler skolen ut en Pierre de Coubertin-elevpris og i fjor ble denne delt ut av den tidligere alpinisten Kjetil André Aamodt.
– Det handler ikke om å hoppe høyest eller springe fortest når man får den prisen, men å bidra til fellesskapet, være dyktig på skolen, engasjert i frivillig arbeid og så videre. Så denne prisen kan like godt gis til en e-sportutøver. Det hadde vært morsomt, forteller Sandvik.
– Holder ikke at du synes det er gøy å spille Counter-Strike
Det er omtrent 400 elever ved Gausdal videregående skole, fordelt på tre utdanningsprogram. Rektoren vet veldig godt at de får et konkurransefortrinn av å sette opp e-sport som en del av skoledagen.
– Vi må ha et bedre tilbud enn de andre skolene for at elevene skal velge oss. Vi ønsker å lytte til ungdommene og det de etterspør, og det vil naturligvis gi oss et konkurransefortrinn.
Skolen stiller imidlertid krav til søkerne. Det holder ikke å synes det er morsomt å bruke fem timer av skoleuka på å spille dataspill.
– De som kommer inn på toppidrettsfag fotball må spille på et fotballlag, og håndballspillere må spillle på et håndballlag. Det samme vil gjelde for e-sport. Det holder ikke at du synes det er gøy å spille Counter-Strike. Vi må legge lista høyt i starten hvis vi skal få de som er dedikerte, avslutter han.