Satt til Boston på 1930-tallet, er White Night et grøssereventyr i overlevelsessjangeren. Det har en nydelig distinkt svart-hvitt-stil, og utviklerne lover en moden fortelling, sterke karakterer og en gjensidig respekt for frykt og spenning. I klassisk grøsserstil er spillet satt til et avsidesliggende herskapshus.
I White Night utforsker spilleren den dystre fortiden til det gamle herskapshuset. Du må samle fyrstikker for å hjelpe deg å navigere i det digre huset, samtidig som du må løse gåter basert på lys og skygger. Mørket er en konstant trussel.
– White Night er en god gammeldags spøkelseshistorie full av mysterie, poesi, alkymi og spenning, skriver Ronan Coiffec, kreativ direktør i OSome Studio, på PlayStation-bloggen.
I blogginnlegget skriver Coiffec at de ønsket å lage noe som folk vil like, men samtidig et spill som vil skille seg ut som uvanlig og friskt i grøssersjangeren. Det ser ut som at studioet har truffet riktig på den visuelle stilen, så gjenstår det å se om spillbarheten når opp.
Tidligere kolleger
Gjengen i OSome Studio består av en trio av studioet som jobbet med det femte Alone in the Dark-spillet. Etter å ha forlatt studioet, Eden Games, jobbet de på andre prosjekter, men fant tilbake til hverandre og startet å jobbe med White Night.
Mye av inspirasjonen kommer fra gamle filmer i samme stil, samtidig som de har lyttet til mye jazz-musikk fra 1930-tallet. De leide også et herskapshus i Normandy én uke. Der de tok bilder av arkitekturen og prøvde å komme i ett med omgivelsene, skriver studioet på bloggen. Dette har hjulpet å skape den herlige stemningen spillet ser ut til å ha.
White Night kommer til PC, PlayStation 4 og Xbox One 3. mars 2015.