Tidligere i år gikk mye omtalte John Riccitiello av som toppsjef i Electronic Arts. Under hans ledelse hadde selskapet flere vanskelige økonomiske år, men samtidig fikk han sørget for en jevnt over høyere kvalitet i selskapets utgivelser og lagt grunnlaget for flere av selskapets viktigste serier.
Det har snart gått et halvt år siden Riccitiello forlot skuten, og i mellomtiden er det styreformannen og den mangeårige EA-veteranen Larry Probst som har ledet virksomheten i en midlertidig sjefsrolle. Nå har selskapet endelig funnet en ny sjef, nemlig tidligere EA Sports-sjef Andrew Wilson.
– La meg starte med å si at jeg føler meg dypt beæret og ydmyk over å bli EAs nye administrerende direktør. Jeg har stor respekt og lidenskap for denne organisasjonen, og vårt globale tilhengermiljø, og jeg er utrolig motivert for å tjene våre folk, våre spillere og våre aksjonærer i denne svært spennende tiden for industrien, sier Wilson i et blogginnlegg på selskapets nettsted.
Han fortsetter med store mange ord, og forteller blant annet at han ser for seg EA som verdens beste spillselskap. Videre sier han at han tror dagens strategi er solid, med et fokus på «nestegenerasjonskonsoll, mobil og free to play-spill for PC».
I tiden fremover vil han fokusere på tre ting. Han vil «fortsette endringen mot en digital fremtid», «levere storslagne spill og tjenester på flere plattformer» og «jobbe for en kultur som skal drive profitabel vekst».
Ikke Peter Moore?
Da Riccitiello først gikk av, trodde mange at han skulle etterfølges av Peter Moore, eller at selskapet skulle finne seg en leder utenfor spillindustrien.
– Mens Peter Moore er den naturlige etterfølgeren til Riccitiello, og svært erfaren, kan det tenkes styret vil utvide sin jakt på ny ansvarlig direktør til andre kompatible industrier, hvis det føler at dette ville hjelpe i omstillingsperioden, sa sjefsanalytiker hos IHS Screen Digest, Piers Harding-Rolls, da Riccitiello gikk av.
Moore er selskapets operative sjef, og kom til selskapet i 2007 etter mange år i ledelsen hos Microsoft Entertainment Studios. Han har med andre ord ikke like lang erfaring i selskapet som Wilson, som startet i EA Australia i år 2000.
Electronic Arts feiret forøvrig nylig at det var 30 år siden de lanserte sine første spill.