FromSoftware er godt kjent for sine grisevanskelige spill, inkludert Dark Souls og Bloodborne. For sitt nyeste – Elden Ring – har utvikleren servert flere hjelpemidler enn vanlig, men spillet er fortsatt svært vanskelig.
Sånn skal det også være, mener spillsjef Hidetaka Miyazaki.
– Gir mening til opplevelsen
Diskusjonen står på om hvorvidt spill bør eller ikke bør være mer tilgjengelige for alle – som alltid når FromSoft slipper et nytt spill. Oppi alt har Miyazaki kommet med sine tanker rundt debatten, i et intervju med The New Yorker.
– Det er et interessant spørsmål. Vi prøver alltid å forbedre oss, men i spesielt våre spill er motgang det som gir mening til opplevelsen. Så det er ikke noe som vi er villige til å gi slipp på akkurat nå. Det er vår identitet.
Utviklerveteranen har likevel forståelse for at spillene kan bli for vanskelige for noen. Selv hevder Miyazaki at han ikke er noen spesielt dyktig spiller, og at han dør veldig mye. Derfor er målet å skape en opplevelse der dødsfall ikke er et tegn på at du mislykkes, men heller en meningsfull opplevelse på vei mot suksess.
– Jeg er litt lei meg for de som føler at det er for mye å takle i spillene mine. Jeg ønsker bare at så mange som mulig skal få oppleve gleden som kommer ved å overvinne motgang.
Og Elden Ring-opplevelsen er knakende god, mener vår anmelder. Andreas Bjørnbekk klinket til med full pott i sin anmeldelse av det nylig lanserte spillet.
Elden Ring har riktignok slitt med dårlig ytelse på PC, som har resultert i en blandet mottakelse på Steam, men FromSoft jobber med å fikse den biffen.
LES OGSÅ: Her er PC-kravene for Elden Ring »