Når du bestemmer deg for hvilken side du vil spille på i Factions, er dette valget bindene?
- Du utfører oppdrag for de forskjellige fraksjonene og hvis du hjelper den ene og får godt rykte der, vil den andre gradvis bli kaldere til deg. Du kan derimot endre side om du vil, og dette gjøres ved å begynne å gjøre oppdrag for den andre fraksjonen.
Vil du si at mulighetene for PvP blir forbedret i Factions?
- På mange måter blir de det. Man får en litt spesiell form for PvP, spesielt med tanke på denne striden mellom de to sidene og frontlinjen som flytter seg etter hvilken side som gjør det bra. En annen ting er at vi vil se større slag ettersom enkelte oppdragsformer gjøre det mulig å spille med 12 spillere på hver side.
Fortell litt rundt de nye klassene Ritualist og Snikmorder.
- Målet med å lage nye klasser er å introdusere ny spillmekanikk. De gamle klassene er mye basis fra hva vi kjenner i slike spill. Du har en tank, en som kjemper på avstand med pil og bue, magikere osv. Vi vil med Factions og kommende utvidelser hele tiden introdusere nye klasser for å gi en dypere strategi. De er mer utfordrende, men gir igjen mer glede når du mestrer dem.
Vil vi få se nye våpen i Factions?
- Ja. I tillegg til nye våpen for de nye klassene, er det et bredt spekter med nye våpen og ting tilgjengelig for alle de "gamle".
Blir observasjonsmodusen oppgradert slik at det for eksempel blir mulig å lagre opptak?
- Den vil bli oppgradert, men det kommer sannsynligvis ikke til å være mulig å lagre opptak. Du vil få mye mer kontroll og et tydeligere innblikk i hva som skjer. Vi akter å satse på dette feltet ettersom det viser seg at det er ganske mange som ønsker å se på når andre, og da spesielt de som er skikkelig gode, spiller.
Vil det bli et verdensmesterskap i Factions slik som det var i Guild Wars?
- Ja, Factions vil så vel som alle andre fremtidige utvidelser, ha et påfølgende og eget verdensmesterskap hvor man kan vinne penger, heder og ære.
Hvor mange enheter har Guild Wars solgt til nå?
- Ved slutten av august i fjor hadde vi solgt over en million kopier. Det kommer sannsynligvis noen offisielle tall om ikke alt for lenge, men det er mange ting som tyder på at salget har holdt seg ettersom vi lanserte i blandt annet Japan og Taiwan for ikke lenge siden.
En økende spillerbase må da kreve proporsjonalt med ressurser i form av teknisk materiell og administrativt mannskap. Kommer Guild Wars alltid til å være gratis å spille?
- Ja, det er vår ting til spillerne. Serverløsningen vår er svært skalerbar og lagt opp slik at økning i brukerbase ikke i omfattende grad skal skape merarbeid. Enten liker folk spillet og kjøper utvidelsene etter hvert som de kommer, eller så liker de dem ikke og tar igjen ikke opp plass på serverne våre.
Vil du si at andre spill i sjangeren påvirker og inspirerer dere?
- Helt definitivt. Vi vil rappe alt som vi synes er bra hos andre uten skam, noe jeg tror de fleste andre med hånden på hjertet også må si [ler]. I denne bransjen står alle på hverandres skuldre og plukker med seg ting man forbedrer. Selv om vi tar mye fra andre, ønsker vi å være innovative og sende ut et signal om at man må levere noe som i en eller annen form er nyskapende.
Hva vil du si er deres målgruppe? Er det tradisjonelle internettspillere, en spesifikk aldersgruppe, rollespillentusiaster?
- Vi ønsker jo i utgangspunktet å være et spill for alle levende sjeler i hele verden, men skal jeg være snever får jeg vel si tradisjonelle spillere, menn i alderen 13-34. Målet er å lage et spill som er tilgjengelig for alle, og kan finne frem til folk i hele demografien.
Hvis dere kontinuerlig skal lage nye klasser, vil det ikke bli vanskelig å holde balansen mellom dem?
- Dette er vår aller største utfordring. Vi har tenkt på det potensielle problemet og har utviklet små systemer som lar oss justere balansen ved å ganske enkelt endre på de forskjellige klassene. Vi har også svært gode muligheter til å finne slik ubalanse i god tid før en utgivelse ved hjelp av flere tusen alpha-testere, slik at sluttproduktet skal bli best mulig.
Vil det komme nye spillbare raser i fremtidige utgivelser?
- Ja, det er en prosess som allerede er i gang, og mest sannsynlig vil komme i fremtiden.
Vil spillets indre marked bli forbedret i noen nevneverdig grad?
- Dette er et punkt som per i dag har høy prioritering og skal gjøres noe med. Det innebærer for eksempel å opprette et auksjonshus som lar spillerne handle seg imellom, slik vi finner i mange andre spill i sjangeren. Når det blir klart, vil det bli streamet ned til spillerne og bli tilgjengelig uavhengig av hvilken del av Guild Wars du spiller.
Factions er bare en av flere kommende utvidelser til det populære spillet, og Strain fortalte at Arena.net har to separate utviklerlag som overlapper hverandre. Med en utviklingstid på ett år, vil det si at det skal gis ut en utvidelse i halvåret. Hver av dem skal ha forskjellige tema, og Factions baserer seg som nevnt på et sammensurium av asiatisk kultur som tar seg særdeles godt ut både på skjermen og i høytalerne. Det skader vel heller ikke å nevne at utviklingen av den neste utvidelsen startet sist høst og dermed allerede er godt i gang.
På tide å få opp øynene?
Guild Wars Factions ser ut til å bli en meget spennede utvidelse av et allerede godt spill. Hvis du er tilhenger av massive flerspillerspill og ikke har fått opp øynene for Guild Wars, er det jammen på tide at det skjer nå. Jeg må personlig si at jeg ble ganske imponert over det jeg så, og det godeste Strain fortalte meg. Hvis de nye oppdragsformene fungerer optimalt, og store laugsallianser deltar i den pågående krigen mellom de to fraksjonene, kan dette bli riktig morsomt.
På den andre siden, hvem har vel ikke brent seg på tidlige lovord? Jeg kunne selvfølgelig skrevet en sniktitt på Factions ettersom jeg fikk prøve det, men jeg føler det er urettferdig både overfor spillet og dere lesere ettersom et slikt spill først kommer til sin fulle rett når mange deltar og lager et miljø. Det er først da vi kan si om de nye oppdragsformene, balansen mellom nye karakterer og det hele fungerer. En annen ting som kan nevnes, er at mange områder ser noe tomme og nakne ut i fraværet fra medspillere eller datastyrte figurer - jeg håper de gjør noe lurt her.
Mange av dere vil kanskje se på det faktum at høyeste erfaringsnivå ikke kommer over 20 som en negativ ting – jeg ser på det som positivt, for det skiller Guild Wars fra lignende spill og gir en egen opplevelse. Jeg skal ikke sparke mot noen, og World of Warcraft er med, all respekt å melde, et godt gjennomført og morsomt spill. Til tross for dette, føles det på en eller annen måte som om Guild Wars så godt som mulig prøver å tenke nytt og handle om å ha det gøy foran å være avhengighetsskapende. Det baserer seg ikke på at du kontinuerlig, og i løpet av mange herrens timer, dager og uker skal ta karakteren din opp til et erfaringsnivå som for mange sitter i himmelen. Du må heller ikke stå å vente sammen med ti andre på at samme monsteret skal dukke opp slik at du kan få drept det og fullført oppdraget ditt.
Sniktittversjon i slutten av mars
Den 24. til 27. mars blir en verdensomspennende sniktitt-versjon av Factions tilgjengelig for alle interesserte. Da kan man spille og finne ut om man ønsker å bruke noen kroner på denne tittelen. Dette gir også Arena.net muligheten til å få tilbakemeldinger fra miljøet, og på den måten kan gjøre produktet best mulig til utgivelse.
Jeg har ingen spåkule eller tarot-kort, men for mitt eget vedkommende settes det et utropstegn bak Factions i almanakken. Det jeg så og hørte om tittelen i München, sier meg at dette har potensialet til å bli noe når det lanseres i april. Utviklerne virker dedikerte overfor sine eksisterende spillere så vel som nye, og har et ønske om å skape noe nytt. På samme måte som at det finnes mange spennende og potensielt gode titler i lanseringskalenderen for året, finnes det sikkert hyggelige og imøtekommende mennesker i München. Jeg fant bare en av delene denne gangen, uten at jeg føler meg snytt av den grunn.