Intervju

Eksklusivt Ultima X: Odyssey-intervju

Det er ikke lenge siden det nyeste innslaget i Ultima-franchisen ble kunngjort. Ultima X: Odyssey lover å ta serien til nye høyder, ved å sikre spillere et action-orientert massivt onlinespill (MMORPG). Likevel viker spillet sterkt vekk fra de sosiale elementene som gjorde Ultima Online så populært, men sjesfdesigner Jonathan Hanna lover oss at spillet vil by på mange andre godbiter.

Side 1
Side 2
Side 3

Gamer.no: Når dere implementerer "Virtues"-systemet med godt mot ondt, vil det da også være mulighet for spillerne å drepe hverandre? I såfall, hvordan vil dette bli håndtert i Odyssey?

JH: Spillerne i Odyssey følger en mer tradisjonell rolle innenfor Ultima-serien: Helten. Fokuset i spillet er å eventyre gjennom Alucinor (verdenen i Odyssey) og lære om "Virtues"-systemet, akkurat slik som Avataren gjorde i de opprinnelige Ultima-spillene. Så nei, det vil ikke være et grenseløst "RvR"-system i Odyssey, men vi har absolutt noen stilige "PvP"-systemer. Spillere kan utfordre hverandre til dueller som er oppsporet gjennom et robust stige-system. I tillegg kan "guilds" utfordre hverandre til store kamper. Disse kampene vil finne sted i private områder, noe som vil hindre uteforstående i å blande seg inn. Spillere kan også vedde om gull og gjenstander i dueller og "guild"-kamper, noe som gjør det enda mer interessant. Kombinert med vårt svært interaktive og action-pakkede kamp-system, vil "PvP" i Odyssey være en fest!

Gamer.no: Fenomenet "Private Realms" (områder hvor spillere og grupper får være for seg selv, red.) har blitt nevnt, noe som gir muligheten for spillere og grupper til å gå gjennom spesielle eventyr. Vil det fremdeles være en sømløs, stor verden hvor alle kan møte hverandre og eventyre i mindre skriptede områder?

JH: Absolutt. Verdenen er delt opp i soner, men alle sonene eksisterer også som fellesområder. De private områdene eksisterer over en stor og rikt detaljert fellesverden. Vi har ikke lyst til å skape en verden hvor fellesområdene ikke er noe annet enn en lobby for spillere før de går inn i de private områdene. Fellesområdene vil være full av spillere som slåss mot monstere, driver handel, snakker og så videre.

Gamer.no: I en verden hvor rikdom virker irrelevant (siden du ikke kan eie bygninger eller andre status-symboler), hva vil drive spillerne mot å hele tiden vokse og utvikle seg, bortsett fra den typiske figur-utviklingen? Hva slags belønninger er det for å eventyre?

JH: Rikdom er ikke irrelevant. Det er mange ting å bruke penger på, slik som å kjøpe stilige våpen, rustning og klær, fargelegge disse gjenstandene slik at figuren din skille seg mer ut, samt utvide din personlige kapasitet til å bære skatter og annet gods. Belønningen for å eventyre er likevel mye mer enn bare gull. Eksempelvis kan spillerne utføre oppdrag for å skaffe seg "Virtue"-poeng, som de kan bruke for å gjøre gjenstander enda mektigere. Disse poengene kan bli tjent og brukt mange ganger for å forbedre forskjellige våpen, noe som vil drive spillerne mot å stadig eventyre. I tillegg kan spille anskaffe seg "intelligente" gjenstander som vil gå opp i erfaringsnivå samtidig med spilleren. Disse vil bære en høy pris på det åpne markedet. Jeg tror spillerne vil finne måter å tjene penger på og bruke penger på som vi aldri hadde trodd var mulig!

Gamer.no: Dette er helt klart et Ultima-spill. Hvilke politiske elementer, historier og legender vil være en del av Odyssey? Hva kommer til å få oss til å føle at vi faktisk spiller et Ultima-spill, og når i Ultimas tidslinje er spillet satt?

JH: Alt ved dette spillet skriker Ultima! Fra rasene (som inkluderer Gargoyles, Orcs, Pixies, Mennesker, Alver og Phoda – en rase basert på Fuzzies fra tidligere Ultima-spill) til de mange interessante stedene, vil du finne mengder av referanser som peker tilbake mot Ultima-spillene. Viktigst er at hele vårt eventyr-system er sentrert rundt det å gjøre valg basert på Ultimas "Virtues"-system. Eksempelvis blir du kanskje spurt om å drepe en Minotaur Lord som har terrorisert en lokal bondegård. Når du til slutt kommer over ham, finner du ut at hans folk holder på å sulte. Da kan du kreve rettferdighet og drepe minotauren, eller du kan vise medlidenhet og hjelpe dem finne en ny matkilde.

Akkurat som i de andre Ultima-spillene er det slik at ingen av de forskjellige "Virtues"-valgene er gale – de er bare forskjellige. De vil likevel lede deg på forskjellige stier i eventyret ditt, i tillegg til å definere hvilke egenskaper figuren din kan gjøre seg fortjent til. Etter hvert som figuren din utvikler seg kan den til og med stige til et nivå på linje med Avataren, den ultimate fantasi-helten!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden