Det forrige onlinespillet i Ultima-serien, Ultima Online, har per dags dato rundt 250.000 aktive spillere, noe som gjør det til et av de mest populære onlinespillene i den vestlige verden. Her får spillerne lov til å leve livet som en innbygger i det fantasirike landet Britannia, bygge hus, konstruere gjenstander og ta del i et sosialt miljø. En etterfølger har tidligere vært i utvikling, men Ultima Online 2 ble skinlagt fordi Electronic Arts mente det ville konkurrere med et allerede veletablert spill, til tross for at utviklingen allerede var langt på vei.
Men for ikke lenge siden ble altså Ultima X: Odyssey kunngjort. Spillet lover en mer action-orientert innstilling enn Ultima Online, samtidig som de lover en rekke nyvinninger innenfor sjangeren - slik som et mer interaktivt kampsystem. Vi har tatt en prat med sjefsdesigner Jonathan Hanna, som uten problemer kunne fortelle oss hva som er så spesielt med Odyssey, hva slags nyvinninger det byr på og hvordan det vil forholde seg til Ultima-franchisen.
Gamer.no: Vennligst fortell oss litt om deg selv, din rolle på teamet og din bakgrunn i onlinespill – spesielt innenfor Ultima-franchisen.
JH: Mitt navn er Jonathan Hanna. Jeg startet i Origin for over fire og et halvt år siden som representant for spillerne i Ultima Online, og til slutt ble jeg designer på samme spillet. Jeg er nå sjefsdesigneren for Ultima X: Odyssey. Min rolle har nylig skiftet fra design av systemene til å holde styr på design-teamet, hjelpe til med å holde oss på sporet og etter planen, samt koordinere med våre grafikk-, programmering- og verdensdesign-team.
Gamer.no: Odyssey vil tydeligvis være mer action-orientert enn Ultima Online. Betyr dette at spillet ikke vil inneholde hus-bygging eller håndverksyrker? Hvordan vil det sosiale elementet bli holdt intakt?
JH: Jeg tror ikke et action-orientert spill og et sosialt spill er eksklusive hver for seg. Samtidig som det er sant at vi ikke har planer for hus-bygging eller håndverk (i hvertfall ikke den tradisjonelle typen håndverk) når vi lanserer, hadde ikke den avgjørelsen noe å si med at Odyssey er et action-orientert spill. Vi har lyst til å skape systemer som introduserer et nytt nivå med moro og som har mye dybde, i stedet for å skape en masse overflatiske systemer. Målet er å fokusere mer på kjerne-elementene slik som kamp og eventyr, og passe på at disse er designet langt bedre enn det som akkurat nå er tilgjengelig i andre spill. Det er ingenting som stopper oss i å implementere hus-bygging og håndverk i Odyssey på et senere tidspunkt, og når vi gjør det skal de systemene være implementert med en like stor dybde som kamp- og eventyr-elementene.