Konseptet er som i alle andre spill i samme sjanger. Flere tusen mennesker spiller opp mot forskjellige servere, og poenget er å eventyre sammen, utvikle seg og knytte sosiale bånd. Det er blitt gjort uendelig mange ganger før, men aldri med et så solid litterært verk i bakgrunnen.
Spillere vil kunne kjøpe egne hus, fire typer faktisk, og som hobbit vil du naturligvis bo i de små husene i bakken. Akkurat som i bøkene. Utviklerne sikter også mot å gå vekk fra den vanlige nivå-fremgangen, hvor du hele tiden må drepe og drepe for å komme videre mot å bli den ultimate figuren.
Vi har tatt en lang prat med Turbine Entertainment, utviklerne bak denne kommende storslåtte MMORPG-tittelen. De to produsentene bak stortittelen kunne fortelle oss om flere spennende aspekter spillet vil by på, og hvordan de integrerer Tolkiens verk i den virtuelle verdenen.
Gamer.no: Vennligst fortell oss litt om deg selv, din rolle på Middle-earth Online-teamet, og dine tidligere erfaringer med onlinespill.
CRT: Mitt navn er Christopher Taylor, jeg er produsenten for Middle-earth Online. Jeg har tidligere jobbet med to upubliserte onlinespill. Min tidligere erfaring med onlinespill går helt tilbake til Apple-dagene og BBS-ene. Jeg startet med MUD-er (multi-user dungeon, red.) i 1990.
JA: Mitt navn er James Altenburg, og jeg er assisterende produsent for Middle-earth Online. Mens jeg har ingen tidligere erfaring med å jobbe med onlinespill, har jeg spilt massevis av dem, og startet med MUD-er i 1993.
Gamer.no: Det har blitt sagt at spillet finner sted under krigen om ringen. Betyr dette at vi vil kunne se de hendelsene som er beskrevet i boken, eller er spillet egentlig satt før hendelsene i Ringenes Herre? Christopher Taylor har tidligere sagt at Saruman har forrådt Rådet, hvilket burde tilsie at hendelsene finner sted rett før eller i selve boken.
JA: Perioden hvor spillet finner sted er rundt den tiden Brorskapet har kommet frem til Moria. Akkurat nå har vi ingen planer om at spillerne vil kunne ta direkte kontakt med noen av figurene innenfor Brorskapet. Du vil likevel kunne møte på mange av resultatene av Brorskapets reise og de hendelsene som finner sted i verden.
Gamer.no: Vil det være en slags pågående historie i spillet, og vil alle kunne bli involvert i denne etter hvert som den utspiller seg? Dette er en av de mest markante funksjonene i eksempelvis Turbines Asheron’s Call-serie. Hva slags historie-elementer og radikale forandringer av verdenen kan vi forvente?
CRT: Vi vil absolutt ha en omfattende historie som alle spillerne kan bli involvert i. Vi vil bruke en kombinasjon mellom historie-oppdrag, dialog i spillet, kunnskap, bilder og andre teknikker for å fortelle historien. Siden spillet finner sted under hendelsene i bøkene, forandrer vi ikke verdenen radikalt. Vi forteller biter av ting Tolkien bare så vidt rørte ved, og vi vil vise spillerne deler av verden som ikke ble dekket av hendelsene i krigen om ringen, men som absolutt ble pårørt av dem.