Gamer.no: Og hvilke defensive muligheter vil tilbys en mer fredselskende spiller?
Barnes: Sentralt når det gjelder forsvaret av en hvilken som helst by er de massive murene som spillerne kan konstruere for å omslutte deres territorium. Disse veggene er fysisk modellerte slik sterke forsvarsanlegg bør være - piler og sverd vil ikke ha noen effekt på dem, så de vil måtte klatres over eller knuses - enten ved hjelp av kraftigere skyts eller ved å la skapningen din slippe til. Du kan også putte bueskyttere og nærkampeksperter langs toppen av murene for å ytterligere forsterke forsvaret av byen din. Det at de kommer høyere opp betyr også at de tidligere kan få øye på fienden og gjøre seg klare for å møte angrepet. I tillegg til murer og arméer kan også mirakler, skapningen din, feller og kraftige beleiringsvåpen tas i bruk for å endre stridens gang.
Gamer.no: Vi har også forstått at skapningen delvis vil spille rollen som general på slagmarken. I hvor stor grad vil den koordinere alt på egenhånd, og i hvor stor grad vil spilleren selv kunne utstede ordrer?
Barnes: Skapningen din kan være en av de mest kraftfulle militære enhetene - hvis du lærer ham det. Som King Kong vil han være i stand til å legge murer og forsvarsverker i støv, hindre prosjektiler å komme fram, beskytte tropper, og vifte bort arméer som om de skulle vært maur.
På slagmarken kan han lære taktikker gjennom erfaring og ved hjelp av militære blåkopier eller "oppskrifter" som man finner i løpet av spillet. Han kan lære både defensive og aggressive taktikker, samt hvordan utføre mirakler og pleie landsbyene.
Hvis tropper er festet til skapningen din, vil han opptre som general, koordinere deres manøvre og reagere på hva som foregår på slagmarken. Du kan tillate skapningen din å lede arméene basert på det du alt har lært ham, eller som i Black & White er det også mulig å fortelle ham direkte hva du vil han skal gjøre. Det er ditt valg.
Gamer.no: Hva er de viktigste forbedringene dere har gjort med skapningens kunstige intelligens? Vil den kunne utføre flere handlinger?
Barnes: Skapningen har fått en hjerne som er over dobbelt så stor, noe som sammen med en langt rikere verden betyr at han vil være i stand til å tenke og samhandle med omverdenen på hundrevis av nye måter. Ettersom verdenen i Black & White 2 er full av konflikter, er skapningen også avhengig å lære om konseptet krig. Min skapning "Smudge" fra eneren ble så kjærlig at hver gang jeg kom i kamp, ville han forsøke å helbrede alle - inkludert fienden!
Gamer.no: Vil vi endelig få en bedre visuell indikasjon på hva vi faktisk oppmuntrer skapningen til - eller skjenner på den for å ha gjort galt?
Barnes: Det var en stor feiltagelse ikke å røpe mer til spilleren om hva som foregikk i skapningens hode i eneren. Nå vil du - når du samhandler med skapningen - se en liste over hva han har gjort i det siste. Du kan velge de ulike handlingene han har gjort og straffe eller belønne ham på passende vis. Dette gjør det langt enklere å lære ham nøyaktig hva du vil at han skal gjøre, og det betyr også at du ikke lenger trenger passe på ham hele tiden.
Vi har også åpnet opp hjernen til skapningen fullstendig i Black & White 2. Hvis du virkelig vil, kan du få frem hele den komplekse tankegangen hans. Dette er noe som ofte kan bli ganske så underholdende, og vi vurderer også å gjøre det mulig å vise tankene til dine motstanderes skapninger i flerspiller. Dette har vist seg å være svært nyttig for meg, ettersom Neil, hovedprogrammereren for skapning-KI, har en tendens til å ha en noe smartere krigsmaskin enn resten av oss!
Gamer.no: Vil det bli mulig i Black & White 2 å endre topografien, gjennom mirakler eller annet, for eksempel å flate ut eller reise fjell? Eller vil spilleren fortsatt i så måte fortsatt være en "begrenset" gud?
Barnes: I Black & White 2 ønsker vi virkelig at spilleren skal være utrolig mektig, og en måte for ham eller henne å få utløp for dette er gjennom mirakler (vi måtte skrive om 3d-motoren fra bunnen av). Miraklene kommer i to varianter: dagligdagse og episke. Det er disse episke miraklene som virkelig kan endre utfallet av en kamp og som kan få deg til å føle deg ufattelig kraftig. Jordskjelvet, for eksempel, brekker opp jorda, river ned bygningene og får menneskene som er i veien for dets destruktive krefter til å falle skrikende ned i de gapende sprekkene.