Edward Snowdens verdenssyn og moral skal ha blitt inspirert av videospill. Dette forteller Glenn Greenwald – reporteren som spredde varslerens budskap i fjor – i en bok som kommer i løpet av måneden. Greenwald har hatt tett kontakt med Snowden, og boken er basert på intervju med den omstridte personen.
– Individet mot de store onde
Særlig er det normer i spillhistorier som har hatt en innflytelse på Snowden, ifølge Greenwald. Slike idéer som at vanlige personer tar det på seg å redde verden fra det onde ved å selv velge å forsvare de som er forsvarsløse, trekkes frem – personer som mot alle odds finner anledninger til å gå mot overmakten for fellesskapets beste.
– I Hong Kong fortalte Snowden meg at grunnlaget i de fleste videospill er et vanlig individ som opplever en eller annen form for alvorlig urettferdighet. For eksempel at en person har blitt kidnappet, og at du må redde vedkommende. Eller at det er onde krefter som har fått tak i et våpen, og du må deaktivere det eller drepe dem eller noe slikt. Og alt handler om å finne måter å skaffe seg selv muligheten til å gå mot disse sterke kreftene, på en måte som lar deg undergrave de i jakten etter å gjøre noe bra for offentligheten, selv om det er risikabelt og farlig.
– Dette moralske narrativet som ligger i hjertet av spill var en del av barndommen hans, og formet deler av hans moralske forståelse av verden, samt den enkeltes plikt som et individ, forklarer Greenwald i intervjuet.
Varsler i asyl
Siden han via Greenwald og avisen The Guardian i fjor sommer avslørte at amerikanske myndigheter gjennom en årrekke har hatt tilgang til interne persondata hos blant annet Google, Facebook, Microsoft og Apple, har Edward Snowden tilbrakt tiden sin i Russland. Varsleren har fått mye oppmerksomhet for disse avsløringene, og blir av enkelte sett på som en landsforræder. Andre ser på Snowden som en forkjemper for individets rettigheter.
Spillverdenen er heller ikke fredet.
NSA skal ha infiltrert World of Warcraft og Xbox Live »