Electronic Arts' finansdirektør Blake Jorgenson talte nylig til en gruppe investorer i Europa. Han var raskt ute med å bekrefte at selskapet ikke ville slippe et nytt Battlefield-spill før tidligst i 2018. På spørsmål fra investorene kunne han derimot lette på sløret for selskapets planer for oppfølgeren til Star Wars: Battlefront.
Star Wars: Battlefront er et flerspillerspill hvor spillerne kan gjenskape berømte slag fra Star Wars-filmene. Det fikk derimot mye kritikk for å ikke ha en tradisjonell kampanjedel; selv Star Wars-skuespiller John Boyega var oppgitt over at EA hadde droppet denne delen. Det viste seg senere at EA droppet dette for å rekke lanseringen av The Force Awakens.
– Star Wars: Battlefront solgte 14 millioner eksemplarer. Det er veldig bra, særlig for en ny franchise. Det var et vakkert spill og den eneste kritikken mot det var at folk ikke fikk nok av det, sa Jorgenson til investorene.
– Vil besvare kritikken
Det høres kanskje ikke særlig ydmykt ut, men Jorgenson lover å ta spillerne på alvor.
– Vi har tatt dette til oss og forsøker å besvare dette så godt som mulig når vi nå lager det neste Battlefront-spillet, sier han videre.
Jorgenson mener at de nyeste filmene, The Force Awakens og Rouge One, byr på mange spennende muligheter for utviklerne og selger inn oppfølgeren på nettopp dette.
Les vår Battlefront-anmeldelse: Fantastisk flerspillermoro blant stjernene »
– Det er så mange muligheter i de nye filmene og vi gleder oss veldig til å vise frem det vi har laget.
Star Wars: Battlefront sliter derimot med stadig færre spillere. Særlig PC-spillerne ser ut til å ha gitt opp spillet; i løpet av en tilfeldig valgt periode på 24 timer er det bare ett par-tre tusen PC-spillere over hele verden som kjemper for livet med lyssverd og laserpistoler. Hvordan kan EA holde på spillernes interesse?
Jorgenson hintet om at løsningen lå i hvordan selskapet har bygget opp FIFA-spillene.
– Vi ser på alle spillene vi lager og spør oss selv om hvordan vi kan gi spillerne stadig nye muligheter til å fortsette å spille dem.
Jorgenson var tydelig på at dette er sentralt når EA lager nye spill og at det her er et godt potensial for fremtidige inntekter. EA har hatt stor suksess med fotballkort-modusen Ultimate Team og Jorgenson mener slike modeller er fremtiden for selskapet.
– Ultimate Team-modusen gjør at et spill som ellers kanskje bare holder på spillerens interesse i to-tre måneder nå holder på dem i ett helt år. Før brukte spillerne gjerne bare 60 dollar på et spill; med Ultimate Team kan de bruke det dobbelte på å kjøpe og å selge spillerkort.
Jorgenson forteller at Ultimate Team-modellen så langt har gitt EA rundt 700 millioner dollar i ekstra inntekter, med høyere profittmargin enn de opplever på vanlige spill. Jorgenson beskriver en lignende modus for Battlefield som «spennende», men at det ikke må gå ut over det som kjennetegner Battlefield.
Gamer.nos anmelder om Battlefield 1: Å gå bakover i tid var klokt
– Selskapet som helhet vil kunne tjene mye på flere inntektsstrømmer. Vi ser alltid etter nye måter å holde spillerne engasjerte, uten at det går ut over resten av spillet. Ultimate Team-modellen går ikke ut over de vanlige sportsspillene våre, og det må det heller ikke gjøre for Battlefield, sa Jorgenson til investorene.
Hva tenker du om EAs fremtidsplaner? Si din mening i kommentarfeltet!