Med nesten 30 års erfaring og etter å ha kjøpt opp en rekke storutviklere, er det klart at spillgiganten EA eier rettighetene til en rekke fantastiske serier. De gjør jevnlig en jobb med å bringe noen av dem tilbake i live, men det er fortsatt mange som ikke har vært rørt på mange år. Det får folk til å undre på hva de tenker.
CVG har slått av en prat med Frank Gibeau, som er ansvarlig for EAs spillavdeling. Han forklarer at de selvsagt er klare over hvilke skatter de ruger på.
– Vi har absolutt ikke vendt de ryggen. Jeg jobbet på Desert Strike og Road Rash i Sega Genesis-dagene - tro meg, jeg er kjent med konsepthistorien vår. Hver gang vi gjør en ny investering så ser vi på hvorvidt vi burde lage et nytt konsept, gjenopplive et gammelt eller satse på et i aktiv vekst, forklarer spillsjefen.
Stolt historie
EA eier blant annet rettighetene til Fable-skaperen Peter Molyneuxs gamle spill, slik som Dungeon Keeper, Magic Carpet og Populous. Disse seriene har alle høstet svært god kritikk, men det må også føles riktig å gjenopplive dem. Ikke alle har tålt tidens tann i like stor grad.
– Det viktigste for oss er at spillene vi henter opp gode spill. Jeg vet ikke med deg, men når jeg ser tilbake på GoldenEye så tenker jeg på et fantastisk spill, men så spiller jeg det og tenker «virkelig?». Produksjonsverdiene og spillmekanismene er veldig annerledes nå, men tro meg: det er en del av vår styrke å ha 25 år med konsepter og dere får se dem vende tilbake på ulikt vis til ulike tider, melder Gibeau.
Dermed må man nesten vente og se hvilke serier som er først ute når EA går tilbake til røttene sine. Ryktene sier at svenske Starbreeze holder på med et nytt Syndicate-spill. De har tidligere laget The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay og The Darkness.
Lurer du på hvilke spill som er på vei?Ta en titt i Spillkalenderen!