Under spillutviklerkonferansen D.I.C.E. i Las Vegas uttrykte EA-topp Richard Hilleman at han tror mange sliter med å sette seg inn i spill nå om dagen. Dette melder GameSpot.
Hilleman, som jobber som «chief creative officer» i selskapet, kom med ytringen under et sceneintervju med andre utviklere. Det hele var et svar på at vert Peter Holmes fortalte at han ville ha foretrukket at kontroller- og knappeoppsett holdt seg likt mellom nye utgaver av spill i en etablert serie.
– Spillene våre er fremdeles for vanskelige å sette seg inn i. Gjennomsnittsspilleren bruker antageligvis to timer på å lære seg hvordan de skal spille et helt vanlig spill. Det er mye å be av de fleste kundene våre, som sjonglerer normalt familieliv og annet, fortalte Hilleman i intervjuet.
Ny giv for krevende spill
Å sette seg inn i et spill er en tidkrevende prosess, og Hilleman har nok rett i at det er et hinder for mange. Når det tar om lag like lang tid å gjøre seg kjent med et spill som å se en film, er det forståelig at det ikke er verdt brye for flere travle mennesker.
Vel å merke sier ikke Hilleman at dette gjelder alle spillere, og vi tipper han har fått med seg hva spillerne liker med nylige spillopplevelser som Dark Souls og Darkest Dungeon, der vanskelighetsgraden og evnen til å selv bli komfortabel med systemene er mye av moroa.
Med 1,2 millioner solgte eksemplar av Dark Souls II i fjor, og om lag dobbelt så mye av forgjengeren, er det utvilsomt et marked for disse spillene.
EA gir for øvrig bort et gratis spill akkurat nå.
Theme Hospital er gratis, men bare i en liten periode »