Da nettjenesten GameSpy tok kvelden for et par år siden, betydde det samtidig slutten for nettdelen til mange spill. Blant disse var traverne Battlefield 2 fra 2005 og Battlefield 2142 fra 2006, samt et knippe andre Battlefield-spill.
Situasjonen fikk fansen til å starte opp et eget nettverk til å ta over stafettpinnen fra GameSpy: Revive Network. Og i litt over tre år kunne man finne folk å spille disse gamle skytespillene med.
Nå er det over.
Revive Network meldte torsdag at de hadde fått et brev fra Battlefield-utgiverhuset EA der de ble bedt om å stenge ned hele sulamitten. På det tidspunktet hadde tjenesten opparbeidet seg nesten 1 million kontoer.
– Electronic Arts Inc.s advokater har tatt kontakt med oss og bedt oss pent om å slutte å distribuere og bruke deres immaterielle rettigheter. Som de blodfansen vi er kommer vi til å respektere denne anmodningen, er beskjeden som møter dem som besøker nettstedet nå.
Det virker som om det er klientene Revive brukte som er problemet her. For å få det hele opp og kjøre distribuerte nettstedet modifiserte versjoner av de opprinnelige spillklientene. Disse inneholder derfor EAs kode, og det er trolig dette som har fått advokatene til å ta grep.
Spurte pent
Men EA spurte faktisk fint, da. Hele brevet kan du se i bildet til høyre, men nedenfor kan du se et lite oversatt utsnitt av den uvanlig hyggelige stoppbeskjeden.
– Det er flott å se at dere er entusiastisk interesserte i disse spillene. Ikke for å skryte, men vi får også nostalgigysninger når vi fyrer opp disse klassiske Battlefield-spillene. Vi trenger likevel at dere gjør oss en tjeneste: vi må be om at dere slutter å legge ned Ammo Crates. Med andre, mer lov-aktige, ord: vennligst slutt å distribuer kopier av våre spillklienter og slutt å bruk våre logoer, våre konseptbiler og patent på deres sider.
– Tingen er at nettsiden deres kan villede besøkende til å tro at dere er tilknyttet EA, og vi er de eneste som får lov til å bruke EA-dogtaggen. Siden dere er Battlefield-spillere vet vi at dere er smarte og hjelpsomme, og at dere vil respektere at vi må forsvare våre immaterielle rettigheter, lyder det fra EA-teamet.
Og det stemmer det. Det er nemlig slik at det å ignorere slike fan-prosjekter kan skade rettighetene til selskapene over tid. At spillselskap velger å beskytte merkevarene sine på denne måten er derfor svært vanlig.
Et relativt nylig eksempel er den fan-skapte nyversjonen av Metroid 2: Return of Samus en rapp på fingrene av Nintendo. Et knippe andre kjente prosjekter som har havnet på hoggstabben er Chrono Resurrection – en nyutvikling av Super Nintendo-spillet Chrono Trigger, samt en fan-oversettelse av Final Fantasy Type-0 til PlayStation Portable, etter at det ble kjent av Square Enix ville gi ut spillet med vestlig språk på egen hånd.
Utgiveren satte nylig stopper for en annen ting – internt, vel å merke:
EA legger ned Dead Space-studioet – Star Wars-spillet deres tas over av andre »