EA stopper fansens onlineløsning for gamle Battlefield-spill

De spurte i det minste pent, da.

EA, Colourbox, montasje Gamer.no

Da nettjenesten GameSpy tok kvelden for et par år siden, betydde det samtidig slutten for nettdelen til mange spill. Blant disse var traverne Battlefield 2 fra 2005 og Battlefield 2142 fra 2006, samt et knippe andre Battlefield-spill.

Battlefield 2.
EA

Situasjonen fikk fansen til å starte opp et eget nettverk til å ta over stafettpinnen fra GameSpy: Revive Network. Og i litt over tre år kunne man finne folk å spille disse gamle skytespillene med.

Nå er det over.

Revive Network meldte torsdag at de hadde fått et brev fra Battlefield-utgiverhuset EA der de ble bedt om å stenge ned hele sulamitten. På det tidspunktet hadde tjenesten opparbeidet seg nesten 1 million kontoer.

– Electronic Arts Inc.s advokater har tatt kontakt med oss og bedt oss pent om å slutte å distribuere og bruke deres immaterielle rettigheter. Som de blodfansen vi er kommer vi til å respektere denne anmodningen, er beskjeden som møter dem som besøker nettstedet nå.

Det virker som om det er klientene Revive brukte som er problemet her. For å få det hele opp og kjøre distribuerte nettstedet modifiserte versjoner av de opprinnelige spillklientene. Disse inneholder derfor EAs kode, og det er trolig dette som har fått advokatene til å ta grep.

Spurte pent

Sånn lød beskjeden.
Skjermbildet av EAs brev

Men EA spurte faktisk fint, da. Hele brevet kan du se i bildet til høyre, men nedenfor kan du se et lite oversatt utsnitt av den uvanlig hyggelige stoppbeskjeden.

– Det er flott å se at dere er entusiastisk interesserte i disse spillene. Ikke for å skryte, men vi får også nostalgigysninger når vi fyrer opp disse klassiske Battlefield-spillene. Vi trenger likevel at dere gjør oss en tjeneste: vi må be om at dere slutter å legge ned Ammo Crates. Med andre, mer lov-aktige, ord: vennligst slutt å distribuer kopier av våre spillklienter og slutt å bruk våre logoer, våre konseptbiler og patent på deres sider.

– Tingen er at nettsiden deres kan villede besøkende til å tro at dere er tilknyttet EA, og vi er de eneste som får lov til å bruke EA-dogtaggen. Siden dere er Battlefield-spillere vet vi at dere er smarte og hjelpsomme, og at dere vil respektere at vi må forsvare våre immaterielle rettigheter, lyder det fra EA-teamet.

Og det stemmer det. Det er nemlig slik at det å ignorere slike fan-prosjekter kan skade rettighetene til selskapene over tid. At spillselskap velger å beskytte merkevarene sine på denne måten er derfor svært vanlig.

Et relativt nylig eksempel er den fan-skapte nyversjonen av Metroid 2: Return of Samus en rapp på fingrene av Nintendo. Et knippe andre kjente prosjekter som har havnet på hoggstabben er Chrono Resurrection – en nyutvikling av Super Nintendo-spillet Chrono Trigger, samt en fan-oversettelse av Final Fantasy Type-0 til PlayStation Portable, etter at det ble kjent av Square Enix ville gi ut spillet med vestlig språk på egen hånd.

Les også
Anmeldelse:

Utgiveren satte nylig stopper for en annen ting – internt, vel å merke:
EA legger ned Dead Space-studioet – Star Wars-spillet deres tas over av andre »

Siste fra forsiden