I 2009 ble den Tromsø-baserte spillutvikleren PlayFish kjøpt for milliardbeløp av Electronic Arts. Nå legges studioet ned.
– De ønsker å satse på større kontorer i noen sentrale byer og har da valgt at Tromsø-kontoret skal bort, forteller PlayFish-gründer Kim Daniel Arthur til Nordlys.
Kim Daniel Arthur flyttes selv til Japan, for å utvikle spill for markedet der. Noen av de 21 ansatte i PlayFish Arctic blir med videre, men mange må finne seg noe nytt å gjøre.
– Kontoret består av en miks av programmerere og kreative personer innen alt fra design til tekstproduksjon. Disse har nå fått valget mellom å gå med en gang eller benytte kontorene til å se seg om etter nye jobber. Alle får lønn ut oppsigelsestiden, samt en ekstra kompensasjon, sier Arthur til avisen.
Utvikler av sosiale spill
PlayFish har hatt fokus på enkle, sosiale spill som ble spilt over sosiale medier som Facebook. Electronic Arts var overbevist om at denne typen spill representerte fremtiden, og det var dette som var grunnen til at de ville ha PlayFish med på laget:
– Sosial spilling, med søkelyset på venner og nettsamfunn, opplever en voldsom vekst. Dette er riktig tid for oss å investere slik at vi styrker vår tilstedeværelse på denne arenaen, sa Barry Cottle fra EA da kjøpet ble et faktum.
PlayFish-gjengen er neppe de eneste EA-ansatte som mister jobbene sine i den kommende tiden. I april dukket det opp informasjon om at giganten ville sparke opptil 1000 ansatte for å spare penger. Noen av grunnene skal være skuffende abonnementstall for Star Wars: The Old Republic, den kostbare overtakelsen av Bejeweled-skaperne Popcap og den heller tvilsomme utnevnelsen som USAs verste selskap.
Det norske studioet havner i det minste i godt selskap. Westwood Studios, Bullfrog, Origin Systems og Pandemic er andre utviklere som EA har brukt store penger på, for så å legge ned noen år senere.