EA rullet denne uken ut ny logo og en helt ny visjon for sin egen Frostbite-spillmotor. Heretter skal det bli mer fokus på samarbeid med selskapets utviklerstudioer, heter det i en pressemelding.
Via sine nettsider forklarer EA at det har brukt de siste årene på å lære studioene sine å kjenne. Nå skal den lærdommen bakes inn i Frostbite, for å bedre legge til rette for hva utviklerne trenger.
Hva logoen angår blir det ingen drastiske endringer. Det er fortsatt et håndavtrykk, men denne gangen med et mer menneskelig preg.
– De siste to utgavene av Frostbite-håndavtrykket viste hånden i brukket eller ødelagt stand. Dette ga mening da vi la vekt på omgivelser som kunne ødelegges i Battlefield, men med det nye designet ønsket vi å fortelle en annerledes historie – en om samarbeid og forholdene som forvandler Frostbite fra innsiden.
Samtidig påpeker selskapet at teamene slettes ikke er nødt til å bruke Frostbite hvis de heller vil benytte seg av en konkurrerende motor.
– EAs team står fritt til å utvikle spill på hvilken som helst spillmotor de velger. Det er opp til oss å gjøre Frostbite til det beste valget for våre spill, konstaterte EA.
Frostbite kom først på banen i 2008. Ved siden av Battlefield-serien har motoren blitt brukt til en rekke sportsspill. Den har også blitt mye kritisert oppgjennom årene, blant annet ved utviklingen av både Anthem og Mass Effect: Andromeda. Spesielt fra Bioware dukket det opp rapporter om at utviklere ikke var fornøyde med å måtte jobbe med Frostbite.