EA - enspiller

EA lover at enspillerspill er «veldig, veldig viktig» for selskapet

«Live service» er riktignok fortsatt den største inntektskilden.

Bilde fra det kommende enspillerspillet Dragon Age: Dreadwolf.
EA

EA skapte drama på Twitter forrige måned, etter å ha lagt ut en vits som antydet at enspillerspill er annenrangs. Reaksjonene lot ikke vente på seg, men nå har selskapet oppklart at enspillerspillene fortsatt er svært viktige.

– Veldig, veldig viktig

I forbindelse med presentasjonen av sin nyeste kvartalsrapport (via Eurogamer) fortalte EA til investorer at enspillerspill fortsatt er en del av selskapets planer. Ikke bare det, men de er faktisk en veldig viktig del, ifølge toppsjef Andrew Wilson.

Star Wars-enspillerspill var ikke bra nok for EA i 2017. Nå har selskapet en oppfølger til Star Wars Jedi: Fallen Order på vei.
Lucasfilm Games

– Når vi tenker på vår portefølje og vi tenker på å utvide den, tenker vi i hovedsak på to viktige ting. Én: hvordan kan vi fortelle utrolige historier? Og to: hvordan kan vi bygge flotte online-felleskap?

– Med tanke på enspillerspill er de en veldig, veldig viktig del av det vi leverer for å nå de hovedmålene. Vi legger våre planer ved å se på fansen vår, ser på hvordan de bruker tiden sin og ser på hvor målene nås og ikke nås. Og så fyller vi på med nye nettbaserte spill, nye flerspillerspill og nye enspillerspill, sa Wilson.

Kommentarene kommer fem år etter at EA kansellerte et planlagt Star Wars-spill fra EA Motive og Amy Hennig. Den gang erklærte utvikleren at fans ikke lenger var interessert i enspillerspill, men nå har pipen altså fått en annen lyd.

«Live service» fortsatt størst

Selv om EA ikke har gitt opp enspillerspillene, er det fortsatt såkalte «live service»-spill som presterer best. Titler som oppdateres jevnlig og som holder det gående i flere år står for brorparten av inntektene til EA, opplyste økonomisjef Chris Suh.

– Med tanke på forretningsmodeller og økonomi er det viktig å huske på at live service-spill fortsatt utgjør over 70 prosent av vår forretning. De har vært en svært pålitelig inntektskilde og vil fortsette å være størst for oss på lang sikt.

Av kommende titler jobber EA med enspillerspill som Star Wars Jedi: Survivor, Dragon Age: Dreadwolf og nyversjonen av Dead Space. På live service-siden pusler utvikleren med flere nye Battlefield-spill og et nytt Skate, mens spill som Apex Legends og FIFA får stadig nye oppdateringer og muligheter for mikrotransaksjoner.

LES OGSÅ: Diablo Immortal har tjent 100 millioner dollar på åtte uker »

Siste fra forsiden