Utviklerstudioet Epic har hatt stor suksess med den nyeste utgaven av sin Unreal-spillmotor. Stortitler som Lost Odyssey, Mass Effect og BioShock bruker motoren og Epic har selv benyttet den til blant annet sitt kritikerroste Gears of War.
Unreal 3-motoren har omfattende funksjoner og kan brukes til alt fra animasjoner, grafikk og fysikk til lyd og sceneoppsett i mellomsekvenser. Den skal dekke alle aspekter av spillutvikling og ikke være avhengig av andre motorer, selv om de kan inkorporeres. BioShock brukte for eksempel Havok til fysikk.
Spillgiganten EA har benyttet Unreal 3 i flere av sine titler (Army of Two, Medal of Honor: Airborne) og er tydeligvis svært fornøyde med den. De har nå fornyet sin lisens og kan bruke spillmotoren i over fem nye spill som er under utvikling. Hvilke spill det er snakk om vil EA foreløpig ikke fortelle noe om.
EA-sjef Frank Gibeau ser fram til å fortsette samarbeidet med Epic:
– Denne avtalen viser vår støtte til Epics teknologi, som i kombinasjon med våre egne moderne systemer lar oss utvikle banebrytende hits.
Den opprinnelige avtalen mellom Epic og EA ble inngått i 2006.