Project Gray Company beskrives som et massivt og åpent rollespill hvor du kan gå hvor du vil i en stor spillverden. Alle andre figurer lever sine egne liv, og systemet som styrer dem bygger på teknologien fra The Sims 2. Spillets historie er bygd rundt en serie med historieoppdrag, som du kan velge å følge om du vil. Alternativt kan du, som i Oblivion, følge en rekke sideoppdrag, eller bare dra ut på eventyr i spillverdenen.
På spillets offisielle nettsted fortelles det at EA har samlet sammen et team med rollespillutviklere fra hele verden for å lage et uslåelig rollespill. Vi loves optimal grafikk og animasjonsteknologi, den beste kunstige intelligensen til nå sett i sjangeren og en kraftig ny måte å fortelle historier på.
Det fortelles ikke når spillet skal komme i salg, men i en (ellers rimelig ubrukelig) videosnutt på nettstedet forteller prosjektleder Steve Gray at de gradvis vil vise mer og mer fra spillet i løpet av de neste atten månedene, noe som kan bety at spillet ikke kommer før slutten av 2007. Det sies heller ikke hvilke plattformer spillet kommer til, men vi tipper EA følger i Bethesdas fotspor og gir det ut til både PC og konsoll.
Ellers vet vi fortsatt lite om Project Gray Company (som bare er en midlertidig tittel), men hvis du stikker innom spillets nettsted finner du noen konseptbilder som gir et visst innblikk i hva slags stil spillet kommer til å ha.