John Riccitiello, administrerende direktør i EA, kunngjør at EA vil produsere færre tradisjonelle konsoll- og PC-spill i fremtiden. Selskapet har 40 spill planlagt for 2010, ned fra 60 titler i 2008 og 50 i år. Han utelukker ikke ytterligere nedskjæringer, til 30 spill i året.
Han forventer at nettleserspill og andre tjenester basert på digital distribusjon vil tjene mer enn konsollmarkedet i løpet av det neste året: –Allerede nå utgjør dette segmentet 40-45 prosent av det totale markedet og i løpet av neste år vil det ha vokst seg større enn alle konsollene til sammen.
Digital distribusjon forårsaker omveltninger
–Det er vanlig å se bort fra nettspill, for de fleste tenker Xbox, Playstation eller Wii når de hører om videospill, sier Riccitiello til Reuters. EA satser på å bli ledende i det hurtig voksende markedet etter oppkjøpet av det delvis norske selskapet Playfish, som lager spill for Facebook.
EA har allerede eksperimentert med digital distribusjon, med salg av alt fra juksekoder for Need for Speed og Tiger Woods, til tilleggspakker for Dragon Age og Mirror’s Edge. Som mange andre utgivere har EA også slitt med å finne riktig pris på tilleggspakkene sine, og den første oppdateringen til FIFA 10 (Ultimate Team, som forventes i Februar) koster halvparten så mye som fjorårets utgave.
Deres digitale distribusjonstjenester for PC har også utviklet seg mye det siste året, og EA har i tillegg lansert mikrotransaksjonsbaserte titler som Battleforge og Battlefield Heroes. Satsningen på PSN Store og Xbox Live Arcade har også betalt seg, med populære titler som Battlefield 1943.
(Kilder: Gamesindustry, Eurogamer, Edge Online)