Criterion Studios, som hittil har vært eid av Canon Europe, blir nå en del av Electronic Arts. Utvikleren står for spillene i Burnout-serien, samt det kommende skytespillet Black. Det som kanskje er viktigere er at Criterion også er selskapet bak RenderWare-teknologien, som brukes av blant annet Rockstar North for å lage GTA: San Andreas (og som også er spillmotoren bak de to forrige 3D-spillene i GTA-serien, samt titler som The Movies, Sonic Heroes og kill.switch).
Criterion Games vil i fremtiden bli styrt fra Electronic Arts sitt britiske studio, mens RenderWare-delen av Criterion vil bli styrt separat fra de andre EA-studioene. EA forteller at de vil fortsette å lisensiere ut RenderWare-teknologien til andre selskaper, samtidig som de naturligvis selv vil ta teknologien i bruk. Dermed kan det se ut som EA vil slutte å benytte seg av andre selskapers spillmotorer i fremtiden (slik de nå bruker bl.a. Unreal-motoren i enkelte spill).
Det gjenstår naturligvis også å se om andre store utgivere, som Take 2 og Activision, vil fortsette å bruke RenderWare-teknologien når lisenspengene går rett i lommen på hovedkonkurrenten deres.