I Syndicate var du sjefen for et halvkriminelt selskap i en fremtid der pengene styrte alt. Målet var intet mindre enn verdensherredømme. Spillets gameplay var todelt - i den ene delen drev du med forskning på nye våpen og slike ting, og i den andre delen skitnet du selv til hendene ved å ta del i blodige aksjoner mot andre selskaper.
I disse aksjonene, som foregikk i Blade Runner-aktige bylandskaper, kontrollerte du taktiske kampgrupper bestående av opp til fire agenter. Denne delen av spillet var essensielt et taktisk sanntidsstrategispill sett skrått ovenifra, og her kunne du dessuten beslaglegge biler for å få en ekstra fordel.
Gameplayet i Syndicate var på mange måter forut for sin tid, men det som virkelig gjorde at spillet vakte oppsikt var hvor voldelig det var. Oppdragene foregikk i levende bylandskaper hvor sivilbefolkningen ofte kom i veien for skuddvekslingene, og en av spillets mer spennende muligheter var å "overtale" folk til å følge etter deg (ved hjelp av en slags høyteknologisk dippedutt), og på den måten utgjøre et levende skjold. Hvis du brukte denne strategien burde du imidlertid unngå å bruke flammekaster, for da kunne du lett bli omringet av levende fakler som tente på alt de kom bort i, inkludert deg selv.
Tidligere i år gikk det rykter om at Electronic Arts ville vekke Syndicate-franchisen til live igjen, og nå hevder nettstedet Spong at de har fått bekreftelse om at en nyversjon er under utvikling til PS2, Xbox og PC. Spillet lages av av en rekke Bullfrog-veteraner som var involvert i arbeidet med originalen, og vil bli vist på årets E3. I følge Spong vil utviklerne lage en heftig flerspillerkomponent som vil komme i tillegg til énspillerkampanjen. I følge Spong kommer spillet i løpet av første kvartal, 2005.