Feature

EA: – Hva skal vi med PlayStation 4?

Spillgiganten er strålende fornøyd med dagens konsollteknologi.

Historisk sett har det gått fem-seks år mellom hver konsollgenerasjon. Da regner vi tiden fra en modell ble lansert til arvtakeren kommer i salg. Innimellom der bruker konsollskaperne gjerne minst et halvt år på å markedsføre sitt nye vidunderbarn.

Fornøyd med tilstanden

Xbox 360 kom på markedet november 2005, altså for snart seks år siden – og ennå snakker ikke Microsoft om en oppfølger. Det betyr at denne generasjonen konsoller er blant de lengstlevende.

Det syns Frank Gibeau, sjef for utgivelser hos Electronic Arts, er helt greit:

– Syklusen må gjerne vare litt lenger. Jeg ser ingen kunder som stanger hodet i veggen i påvente av en ny plattform. Det ser ut som de er fornøyd med sine PlayStation 3- og Xbox 360-maskiner. De elsker oppkoblingen til nettet, de har flotte samfunn og store spillbibliotek. Det er slutt på den måten bransjen fungerte før, med store konsollskifter, forteller Gibeau ifølge spillnettstedet CVG.

Han fortsetter:

– Det hadde vært interessant å se hvordan Sony og Microsoft tenkte i forhold til neste generasjon, men det virker på meg som om kundene er fornøyde, og vi er fornøyde med å skape spill på PlayStation 3 og Xbox 360 akkurat nå.

Skjermbilde fra PC-utgaven av Battlefield 3.

Gibeau er i tvil om hva PlayStation 4 kan bidra med:

– Det er vanskelig å tenke seg til hva man kan gjøre på en PlayStation 4. Maskinene viser allerede 1080p, og du er koblet til nettet. Man kan gjøre den raskere, få flere polygoner og litt bedre grafikk, men til hvilken pris, spør toppsjefen.

Kan hente ut mer kraft

Et av årets aller største utgivelser er Battlefield 3, som også lanseres på konsoll. Utgiversjefen tror ikke det visuelle taket er nådd enda:

– Noe av det vi liker er konsistent teknologi, og vi tror det fortsatt er mye man kan gjøre med nåværende systemer. Vi har ikke skvist ut den siste kraften, noe du kan se med Battlefield 3. Frostbite 2-teknologien som kommer nå kan gjøre virkelig interessante ting som ingen andre får til, og du vil se store ting fra våre konkurrenter også, bedyrer han.

Vår egen Lasse Lervik kikket på samarbeidsdelen til Battlefield 3 på PlayStation 3 under årets Gamescom. Han ble ikke imponert over den visuelle opplevelsen sett opp mot både PC-utgaven og andre spill på konsoll.

Les også
Anmeldelse:

Les også: Sterk oppstilling fra Electronic Arts på Gamescom
Les også: – Jeg vil se Call of Duty råtne

Siste fra forsiden