Forrige måned fortalte utgiverhuset EA at de har valgt å droppe det omstridte «online pass»-systemet i både sine gamle og nye spill. Nettpassene fungerte slik at spillinnhold, ofte flerspillerdelen, ble låst bak en kode. Koden fulgte med spillet når man kjøpte det nytt, men om man dristet seg ut på bruktmarkedet måtte man betale en liten engangssum for å få tilgang på det samme innholdet.
Da EA annonserte sine planer om å droppe systemet, spekulerte mange i om avgjørelsen var knyttet til kommende Xbox Ones tidligere planer om å bremse bruktspillsalget med et lignende system. Etter at Xbox One og Microsoft gjorde en helomvending på blant annet bruktspillkravene, ble muligheten for at også EA ville snu på flisa, og fortsette nettpassystemet et diskusjonstema.
– Helt dødt
I en samtale med Polygon slår EA-toppen John Reseburg dog nå fast at nettpassystemet er dødt og begravet.
– Vi har ikke endret vår avgjørelse om å droppe nettpass. Det er dødt. Som vi sa for et par uker siden kommer ingen nye spill til å bruke systemet, og vi fjerner det fra eksisterende spill også. Jeg har ikke noe mer å si om Xbox One-nyheten, men vi ønsket å være tydelige på at kanselleringen av nettpassprogrammet var basert på tilbakemeldinger fra spillere, og at planene ikke forandres, beroliger Reseburg.
I tillegg til å endre på krav knyttet til bruktspill på Xbox One, har Microsoft også droppet kravet om en vedvarende nettilkobling. Helomvendingen ble gjort like etter E3-messen der Sony gjorde et stort poeng av at deres konkurrerende konsoll, PlayStation 4, ikke kommer til å stille slike krav.
Det er dermed duket for en jevnere konsollkonkurranse i høst enn forventet.
Les også: – EA stenger ned partnerprogrammet sitt Les også: BioWare overlevde EA-kjøpet på grunn av erfaring