EA har besluttet å fjerne mikrotransaksjonsmulighetene i Star Wars: Battlefront II midlertidig. Dette melder selskapet i et blogginnlegg.
I blogginnlegget forteller DICE-sjef Oskar Gabrielson at fjerningen er resultatet av klagestormen som har vart hele uken, da spillere begynte å se hvordan progresjonssystemet i spillet er bygd opp. Gabrielson beklager at DICE ikke har greid å gjøre dette riktig.
– Vi vil bruke mer tid på å lytte, tilpasse, balansere og finjustere. Dette betyr at muligheten til å kjøpe crystals i spillet er tatt vekk, og all progresjon skjer via spilling. Muligheten til å kjøpe crystals i spillet åpnes igjen på et senere tidspunkt, kun etter at vi har gjort endringer i spillet. Vi kommer til å dele flere detaljer etter hvert som vi jobber oss gjennom dette, skriver han.
Storm
Bakgrunnen for endringen er en stor misnøye med hvordan spillet håndterer opplåsing av helter i spillet og mikrotransaksjoner. Spillere som har hatt tilgang til spillet siden før helgen estimerte at det vil ta om lag 40 timer å låse opp for eksempel Darth Vader som helt dersom man ønsker å bruke spillvaluta som man tjener gjennom spilling. Men man kunne også bruke ordentlige penger på å kjøpe «loot boxes» for å kaaaaaanskje, med nok kjøp, være heldig å nok credits til å låse opp helten på den måten.
EA endret systemet litt allerede tirsdag, ved å kutte prisene på alle heltene med 75 prosent. Heller ikke det roet det meste av klagestormen, som pekte på at EA uansett flørtet med «pay to win»-mekanikker.
Star Wars Battlefront II kommer til PC, PlayStation 4 og Xbox One 17. november.