Storspillet Battlefield 4 har på ingen måte vært en problemfri affære for EA og DICE. I fjor meldte vi at mange spillere opplevde at spillet både frøs og krasjet med høy hyppighet, og nylig ble det oppdaget en feil som gjør at falne spillere danner et ugjennomtrengelig «skjold».
Et annet problem som har plaget mange Battfield 4-spillere den siste tiden er den såkalte «strikkeffekten». Dette er en feil som innebærer at spilleren plutselig hopper noen skritt tilbake mens man beveger seg fremover, og som gjør at man midlertidig blir sittende «fast» og dermed et lett bytte for fiender.
Som nettstedet BF4Central meldte i mars skal problemet ha vært hyppigst på PlayStation 4 etter oppdateringen som ble sluppet i februar. Tidligere denne måneden meldte EA på den offisielle Battlefield-bloggen at de skulle ta tak i problemet, og nå melder selskapet at de omsider har kommet opp med en løsning.
Investerer i nye servere
Årsaken til at mange opplever strikkeffekten skal ligge i konfigurasjonen til noen av serverne som er dedikert til kamper med 64 spillere, og for å bøte på dette skal EA nå ha investert i splitter nye servere med høy ytelse.
Selskapet skal ha testet serverne grundig før de ble installert for å forsikre seg om at de faktisk løste problemet, og derfor har prosessen tatt noe lenger tid enn ventet. De bedyrer imidlertid at det var verdt investeringen og at de har merket betydelige, tekniske forbedringer.
Hvorvidt spillerne er enige gjenstår imidlertid å se. For en demonstrasjon av hva strikkeffekten går ut på kan du for øvrig sjekke ut videoen under.
EA har to år på rad blitt kåret til Amerikas verste selskap:I år slapp de unna den tvilsomme æren »