Det hender seg rett som det er at talsmennene for ymse spillselskaper må svelge kameler. Det å ikke ta alt som sies for god fisk er en like gyldig tommelregel i denne bransjen som noen annen. Ta for eksempel EAs uttalelser i 2004 om at de skulle gi opp filmspill for å satse på egne merkevarer.
De holdt nemlig ikke vann, og når vi kjapt teller gjennom deres utgivelser siden 2006 finner vi nesten fire årlige filmspill i gjennomsnitt. Nå er det likevel nok, i hvert fall om vi skal tro sjefen for EAs spillseksjon, Frank Gibeau. Han har nemlig uttalt til bransjenettstedet Develop at de gir opp filmlisensene for godt.
– Nå utgir vi noen ordentlig bra spill, og det tror jeg skyldes den nye filosofien vår. Ta Crysis 2, vi har ikke presset det til noen juleutgivelse. Hvis du vil lage en hit så må du gi spillet den tiden det trenger. Tiden med 75-rangerte (poengsum av 100 hos Metacritic, journ. anm.) filmkopier er døde som dinosaurene, hevder spillsjefen.
Herr Gibeau har vært en populær mann etter at han tok over EA Games i 2007 og prentet inn en ny filosofi i spillutviklingen deres. Resultatet har vært kritikerroste originalkonsepter som Mirror's Edge og Dead Space, samt revitaliseringen av spillserier som Medal of Honor og Need for Speed.
Dette med å skape noe eget og å ha tro på det er viktig for ham, noe som presiseres ytterligere når han før spørsmål om det blir mer James Bond.
– Absolutt ikke! Vi dumpet den lisensen (som nå tilhører Activision, journ. anm) fordi vi følte at vi trengte våre egne merkevarer. Prosentene du betaler til lisensholderne tar overhånd, og marginene skvises. Samtidig faller filmspillmarkedet fra hverandre. Vi tok i betraktning hvor mye penger og arbeidskraft vi brukte på disse spillene, og kom frem til at vi kunne lage våre eget. Og karene som lagde James Bond for oss endte opp med å lage Dead Space. Og hva hadde du helst ville utgitt, solgt og spilt av James Bond og Dead Space 2?, spør han retorisk.
Han innrømmer likevel at verken Mirror's Edge eller Dead Space solgte godt nok av ulike grunner, hvorpå han spekulerer i fraværet av en flerspillerdel i begge spillene. Samtidig bedyrer han at de definitivt ikke har gitt opp seriene av den grunn.
Han avslutter:
– En ny idé medfører nødvendigvis en diger risiko, men om alt klaffer så kan den bli diger.
Dead Space 2 kommer ut 25. januar til PC, Xbox 360 og PlayStation 3.