Etter å ha sikret seg den tvilsomme æren av å være Amerikas verste selskap i to år på rad på forbrukernettstedet The Consumerist, kan nå spillselskapet EA puste lettet ut. I årets leserkåring røk utgiverhuset ut allerede i første runde, ettersom stemmegiverne synes å mislike kabelselskapet Time Warner Cable enda mer. EA fikk 48,8 prosent av stemmene, mens Time Warner Cable fikk 51,2 prosent.
På listen over selskap som kan gå av med "seieren" nå finner vi i tillegg til Time Warner Cable Comcast, Monsanto, Koch Industries, Verizon, Walmart, McDonald's, Bank of America, Amrican Airlines og Ticketmaster. I tillegg er det også flere selskap som ikke har blitt annonsert ennå.
Ønsket å bedre seg
Akkurat hvorfor spillselskapet ikke kom lenger i kåringen i år kan tyde på at forbrukerne har fått nyvunnen tillitt til utgiverhuset. Fjorårets kåring kom like etter den problematiske SimCity-lanseringen, der spillet var utilgjengelig i lang tid, noe som kan ha påvirket de sterke resultatene.
I så fall burde høstens Battlefield 4-fadese ha ledet til en lignende reaksjon i år, etter at spillet slet kraftig med ustabilitet og nettproblemer i lang tid på alle plattformer. Faktisk var problemene så ille at utvikler DICE satte all videre utvikling på vent mens de sørget for å meisle ut problemene.
Det kan altså virke som om nysjef Andrew Wilsons plan om å knipe vekk årsakene til å ha toppet brukerkåringen tidligere har lykkes. I november uttalte EA-toppen at de stadig jobbet med å bedre seg og finne ut av hvordan de kunne bli bedre.
Så har også selskapet gjort en del allerede. Våren 2013 kvittet de seg med den mye kritiserte nettpassordningen, og i august la de til muligheten for å returnere spill på nettbutikken Origin. I sommer uttrykte Andrew Wilson også et ønske om å få nettbutikken og -tjenesten tilbake til sine røtter som en tjeneste for spillinteresserte.
Var du en av de som mer enn noe ønsket å spille SimCity uten nett?
Nå kan du spille SimCity helt uten å være tilkoblet »