Ingen har vel riktig glemt alt oppstyret rundt Battlefield 4 i fjor høst. EA lanserte et spill som kanskje virket på overflaten, men som hadde dyptliggende og store problemer når man begynte å grave litt. Det tok flere måneder å rette opp problemene, og selskapet satte til og med alt av annen utvikling på vent mens de brukte tid på å lappet sammen det hele.
Det tok bare en måneds tid før gruppen Robbins Geller Rudman & Dowd LLP valgte å ta flere EA-topper til retten over det de mente var luguber aksjehandel i forbindelse med Battlefield 4-markedsføring. EA toppene Andrew Wilson, Peter Moore, Frank Gibeau og Patrick Söderlund ble også anklaget for å ha uttalt seg feilaktig og villedende i forbindelse med markedsføringen av spillet for å få opp aksjeprisen.
Nå har søksmålet blitt kastet vekk av distriktsdommer Susan Illston, og EA-toppene får dermed gå fri, etter å ha forsvart seg mot anklagene. Dette melder Eurogamer.
Businessrelatert optimisme
Vi skjønte vel at dette kom til å bli utfallet allerede i fjor. For vår del er det nok språket de fire dresskledte har brukt i markedsføringen av Battlefield 4 som er mest interessant. I søksmålet siteres de tre blant annet på slikt som:
– Frostbite har vært hovedforskjellen. Når du har en beviselig teknologisk base med verktøy som virker [...] åpner det for effektiv og lav risiko ved utvikling, som Frank Gibeau skal ha uttalt.
Og:
– [...] vi har et lanseringsutvalg av spill som byr på de beste overgangsspillene som jeg noen sinne har sett oss i dette selskapet produsere [...], som Andrew Wilson har sagt.
Ikke uvanlige sitater i intervju på diverse spillsider verden over, med andre ord. Dommer Ilston synes også at dette er helt innafor, så lenge man vet hva dette er.
– Retten er enige med forsvaret i at alle de påståtte feiluttalelsene er ikke-lovstridige uttalelser som egentlig er meninger, businessrelatert optimisme eller «puffery», sier hun.
«Puffery» brukes om subjektive uttalelse som brukes i promotering, og som menigmann ikke ville ha tatt på alvor. Med andre ord: går du på limpinnen her etter å ha blitt lovet det beste utvalget av lanseringstitler noensinne, har du bare deg selv å takke.
Neste år kommer neste innsalg i Battlefield-serien, men med en vri.
Her kan du se 12 minutter av Battlefield Hardline-kampanjen »