EA avbryter utviklingen av Command & Conquer 

– Vi lager ikke det spillet dere ønsker å spille, forteller utgiveren.

Over og ut for Command & Conquer.
EA

Electronic Arts har stoppet utviklingen av gratisspillet Command & Conquer som utvikler Victory Games har puslet med i flere år nå. Samtidig er det kroken på døra for studioet, som dermed ikke rakk å få et eneste spill ut døra i sin treårige livstid. Dette melder Polygon.

Command & Conquer var ikke spillet spillerne ville ha.

– En del av det å være et kreativt team er å skjønne at ikke alle valg er riktige. I dette tilfelle endret vi fokus vekk fra en kampanjemodus, og bygde en økonomibasert flerspilleropplevelse. Deres tilbakemeldinger fra alpha-prøvetiden var tydelige: Vi utviklet ikke spillet dere ønsker å spille, forteller Victory Studios i en notis på sine nettsider.

EA hevder de jobber med å finne arbeidsmuligheter til restene av det nedlagte studioet. I tillegg understrekes det at Command & Conquer-serien ikke er lagt helt brakk, og at utgiveren ser seg rundt etter nye muligheter for å bygge andre spill i tiden fremover.

Var egentlig Generals 2

Nye Command & Conquer begynte egentlig livet som en oppfølger til ti år gamle Generals, men ble omformet i løpet av utviklingen. Etter omformingen skulle spillet spille videre på strategiseriens sanntidsrøtter, med basebygging, ressurssamling og hærbygging.

Bygg, krig, sank ressurser. .

Samtidig var planen å satse på gratisbølgen som har herjet pc-markedet de siste årene, med League of Legends og Dota 2 som et par av de største eksemplene. Modellen var bygd opp slik at spillet i utgangspunktet kun hadde en konkurransemodus ved lansering, men kunne få episodisk innhold, nye fraksjoner og en enspillerkampanje senere.

Vi gløttet på spillet senest i mars, og utsendte Håvard Hofstad Ruud så på gratisspillmodellen som et hinder for spillets fremtid.

– Det store spørsmålet blir om folk legger fordommene mot gratisspill til side og gir det en sjanse. Jeg er spent på å se om Command & Conquer kan kapre markedsandeler fra populære strategispill som StarCraft II, selv om det visstnok ikke er hensikten, skrev han den gang.

Langtlevende serie

Command & Conquer tapte krigen.

Helt siden utviklingsstudioet Westwood slapp første Command & Conquer i 1995, har serien hatt en fremtredende plass i sanntidsstrategisjangeren. Opp gjennom årene har serien vært innom flere studio, og har tatt med spillere til en nær alienbefengt fremtid i Tiberium-spillene, samt et campy alterntivt univers i nåtid i Red Alert-ham.

Command & Conquer 4: Tiberium Wars er foreløpig siste innslag i serien. Spillet fikk slakt her på Gamer.no, og anmelder Marius Jentoftsen uttrykte bekymring for seriens fremtid.

Les også: Sniktitt på Command & Conquer
Les også: Nytt Command & Conquer blir gratis

Siste fra forsiden