I et intervju med Polygon forteller Electronic Arts-sjef Andrew Wilson at selskapet ikke har tatt lett på å bli kåret til Amerikas verste selskap to år på rad tidligere i år. Den relativt unge toppsjefen forklarer at selskapet lenge har jobbet med å finne ut av hva som har gjort forbrukerne forarget, slik at de kan koste vekk uhumskhetene.
Danket ut bank
Det er forbrukerbloggen The Consumerist som har stått for kåringen siden 2006, der leserne stemmer frem selskapet som har forarget de mest gjennom året. Begge årene har EA slått ut Bank of Amerika, som etter sigende blant annet har brukt lugubre metoder for å mislede Arizona-borgere for å få endret huslån til egen vinning.
Med tanke på anklagene mot konkurrentene kunne sjefen kanskje ha avfeid kåringen – noe han forteller at EA ikke akter å gjøre.
– Uansett om du respekterer kilden eller ikke, tror jeg dette var en vekker for oss, og det er helt klart noe vi har brukt mye tid og energi på, og vi fortsetter stadig med det, forteller Wilson til nettstedet.
– Undersøker hva vi kan gjøre
Den ferske EA-lederen forklarer at selskapet ikke ønsker å bare unngå å bli kåret til årets verste selskap igjen, men at de også ser på hva de kan gjøre annerledes. I tillegg prøver de å finne ut om det kan ha oppstått misforståelser mellom selskapet og forbrukerne som gjør at de føler en så sterk misnøye.
I tillegg understreker Wilson at EAs fremste formål er å bygge gode spill og tjenester. Derfor har de nå gått gjennom hva de har gjort tidligere som kan ha ledet de vekk fra disse målene.
– Når alt er sagt og gjort kommer vi ikke til å bli stemt frem som Amerikas verste selskap om vi lager gode spill og tjenester, forteller han.
I Peter Moores fotspor
EA-sjefens forsikring om at selskapet undersøker hver krik og krok er litt mindre spesifikk enn kollega Peter Moores uttalelser i etterkant av kåringen i april i år. Moore la ikke skjul på at selskapet hadde gjort flere tabber, og tok mye selvkritikk på vegne av selskapet. Han pekte dog også ut det han så på som potensielle faktorer som kan ha ført til at EA fikk økenavnet igjen.
Electronic Arts har gitt inntrykk av forandring i det siste. I vår kvittet de seg med den mye kritiserte nettpassordningen, og la i august til muligheten for å returnere spill på nettbutikken Origin. I sommer uttrykte Andrew Wilson også et ønske om å få nettbutikken og -tjenesten tilbake til sine røtter som en tjeneste for spillinteresserte.
Les også: EA har tro på en heldigital fremtid
Les også: Selskapet trodde at første FIFA skulle floppe