Som varslet for et par måneder siden vil Electronic Entertainment Expo igjen åpne dørene for bransjefolk, presse og fans til neste år – tre år siden sist gang. Nå er datoene satt, og messa går fra 13. til 16. juni på Los Angeles Convention Center.
For denne gang har ESA overlatt arrangøroppgaven til Reedpop, og med det blir det også visse endringer til programmet. I en pressemelding forteller Reedpop at E3 2023 blir et todelt arrangement, med egne dager og områder avhengig av hva man er der for.
Artikkelen fortsetter nedenfor.
E3 Business Days går fra 13.-15. juni og er i hovedsak for utviklere, utgivere, forhandlere og presse. 15.-16. juni blir det E3 Gamer Days, der allmenheten får sjansen til å utforske spill i et avgrenset område i messehallen.
Som vanlig blir det diverse show fra utviklere i dagene før messa åpner. Dette begynner 11. juni, men Reedpop har så langt ikke avslørt hvilke spillselskaper som planlegger å delta.
Allerede før covid-19 satte en stopper for festlighetene i Los Angeles var E3 på vei nedover. Flere av spillbransjens største aktører har for lengst trukket seg vekk fra messegulvet, til fordel for egenproduserte arrangementer og presentasjoner.
Summer Game Fest – som har tatt opp stafettpinnen i E3s fravær – skal for øvrig også avholdes i juni 2023. Her ligger det altså an til å bli litt konkurranse.