Torsdag kveld varslet Norges E-sportforbund sine medlemer om et ekstraordinært årsmøte 22. mai. Formålet med møtet er å la medlemmene stemme på om den kontroversielle sponsoravtalen med bettingselskapet ComeOn skal tre i kraft.
– På bakgrunn av tilbakemeldingene styret har fått i forbindelse med sponsoravtalen presentert 6. mai, ønsker styret en avstemming bland medlemmene før avtalen med ComeOn aktiveres, står det i innkallelsen som Gamer.no har fått tilsendt.
Innkallelsen kommer etter et hardt døgn for Norges E-sportforbund, på flere fronter. Norges Idrettsforbund har gjort det klart at avtalen gjør det umulig for dem å jobbe med E-sportforbundet.
– De utenlandske spillselskapene har som mål å undergrave norsk idretts og norsk frivillighets viktigste inntektskilde. Idrettstinget har enstemmig understreket norsk idretts støtte til den norske spillmodellen og Norsk Tipping. Avtalen som nå er inngått vil umuliggjøre et eventuelt fremtidig samarbeid med Norges E-sportforbund, sier president i Idrettsforbundet, Berit Kjøll i pressemeldingen.
De forteller også at de sent i mars varslet Norges E-sportforbund om at dette ville bli resultatet.
Annonseringen har skapt oppstandelse blant klubbene også. Blant annet sier e-sportklubben Apeks, som er medlem av NESF, i en Twitter-melding torsdag kveld at de nå vurderer medlemskapet.
Bekymret for ryktet til norsk e-sport
Norges E-sportforbund har også møtt sterk kritikk fra store deler av e-sportmiljøet etter at avtalen ble kjent, og det ser ikke ut til at den stilner selv med innkallelsen til en avstemning nå i ettertid.
– Det er selvsagt i feil rekkefølge. De har allerede støtt fra seg flere potensielle samarbeidspartnere og medlemmene fikk ikke muligheten til å si noe om det før skaden var skjedd, sier Erling Rostvåg.
Rostvåg er sjef i selskapet Good Game som er Norges største turneringsoperatør innenfor e-sport. Selskapet drifter blant annet Telialigaen, som avholder to sesonger hvert år i forskjellige spill. Vi gjør oppmerksom på at Good Game eier Gamer.no.
– Det er det siste døgnet blitt tydelig at de ikke snakker for norsk e-sport, så hva de gjør nå er egentlig ganske irrelevant, men jeg er bekymret for skaden det har gjort på e-sporten. Når den ene aktøren som skal være "den voksne i rommet" fremstår såpass uproffesjonell i nasjonale medier, tør jeg ikke tenke på hva folk flest tror om e-sport som helhet nå, sier han.
Rostvåg tror at det kan bli vesentlig vanskeligere for klubber å skaffe skaffe seg sponsorer og samarbeidspartnere framover som en effekt av forbundets håndtering av saken.
Norges E-sportforbund svarer på sin side slik på Rostvågs kritikk.
– Det er ikke helt overraskende at enkeltpersoner med kommersielle bindinger til blant annet Norsk Tipping er kritisk til en sponsoravtale med en konkurrent. NESF kjenner seg nok ikke helt igjen i Erlings påstander, ettersom det også har kommet mange positive reaksjoner fra miljøet på avtalen, sier Pål Tømmerhol til Gamer.no. Han er pressetalsmann for NESF via PR-byrået Goodwill, som også har bettingselskapet ComeOn som kunde.
Han forteller likevel at styret nå tar innover seg at det er delte oppfatninger om sponsoravtalen, og at de derfor kaller inn til ekstraordinært årsmøte.
– Samtidig det viktig for styret å understreke at E-sportforbundet er en grasrotbevegelse som kun ønsker det beste for spillerne, og at ingen er tjent med at miljøet splittes. Spesielt ikke over et initiativ som til sjuende og sist kun dreier seg om å gi gaming og e-sport bedre vilkår, sier han.
LES OGSÅ: Spillforsker Rune Mentzoni er kritisk til bettingens inntog i e-sport »
Under lupen hos Lotteritilsynet
Ifølge TV 2 er sponsoravtalen et brudd på markedsføringsloven. Til nettavisen forteller avdelingsdirektør Henrik Nordal i Lotteritilsynet at de i første omgang skal se på saken og orientere forbundet om regelverket. De er likevel helt tydelige på at avtalen, slik de ser det, faller under ulovlig markedsføring.
– Det gjelder for alle aktiviteter som er iverksatt for å fremme omsetningen hos ulovlig pengespillselskap eller dens merkevarer, sier han til TV 2.
Norges E-sportforbund sier på sin side at Lotteritilsynet har tatt kontakt med dem fredag, men at de har blitt informert om at saken stopper der.
– Vi har i dag mottatt en henvendelse fra Lotteritilsynet på bakgrunn av pressekonferansen på onsdag. Tilsynet kommer ikke til å følge opp saken, men gir oss god informasjon og påpeker viktigheten av at NESF holder seg innenfor rammene av norsk markedsføringslov, forteller NESFs pressetalsmann til Gamer.no.
Lotteritilsynet har samtidig sluppet en veileder på sine nettsider i kjølvannet av saken der de oppfordrer norske lag og organisasjoner om å vurdere konsekvensene ved slike avtaler. De understreker likevel at en slik avtale kan være ulovlig, men det vil avhenge helt av hvordan den gjøres i praksis.
– Norske lag og organisasjoner bør vite at all aktivitet som er satt i verk for å fremme omsetningen av ulovlig pengespill vil være ulovlig markedsføring. Dette gjelder ikke bare tradisjonell reklame som skjer fysisk i Norge. Markedsføringsforbudet rammer også aktivitet rettet mot Norge, selv om det skjer på Internett eller andre plattformer, står det på nettsiden.
Vi gjør oppmerksom på at Gamer.no eies av Good Game AS som drifter Telialigaen. Ligaen har blant annet Norsk Tipping som sponsor.