I en pressemelding sendt ut onsdag morgen forteller Telia Norge og Good Game AS at de inngår et sponsorsamarbeid om en større e-sportsatsing. Målet er å «utvikle et nordisk konsept og satsing innen e-sport».
Den første synlige endringen som kommer ut av det nye samarbeidet er at det som tidligere har hett Telenorligaen nå døpes om til Telialigaen. Telenor er altså ikke lenger med på sponsorsiden til Good Game.
– E-sporten er i eksplosiv vekst og passer godt sammen med det som er kjernen i det vi tilbyr, lynraskt bredbånd og mobilnett i verdensklasse. Vi skal bruke læringen og innsikten vi får fra denne målgruppen til å lansere nye digitale opplevelser, sier Camilla Forberg, Head of Strategic Brand and Marketing i Telia Norge i pressemeldingen.
Ingen massive endringer
Sett bort fra navnebyttet skjer det ingen større endringer for øyeblikket. Telialigaen vil fortsette å romme seriespill i Counter-Strike: Global Offensive, Rocket League, League of Legends og Hearthstone, akkurat som tidligere. Det som er nytt er at Telia i tillegg vil ta eierskap i enkeltturneringer i andre spill, for eksempel Fortnite, samt arrangere andre aktiviteter relatert til e-sport.
– Good Game vil være en viktig samarbeidspartner for oss når vi framover bygger en nasjonal liga og breddesatsing innen e-sport. Nå tar vi sats med mål om å lære nye ting samt lansere og utvikle relevante tjenester for å sikre relevans og posisjon for en ny generasjon gamere i hele Norge, sier Forberg.
Internasjonalt har Telia allerede gjort andre innhogg i e-sportverdenen. I moderlandet Finland lanserte selskapet tidligere i år en selveid e-sportliga som kalles Telia Esport Series.
Akkurat hvordan det nordiske samarbeidet skal foregå utover Norge vet vi ikke, men Good Game-eier Harald Strømme er tydelig på at det er noe som ligger i kortene.
– Telia er allerede i gang i Finland, og Good Game har et sterkt fotfeste i Norge. Det er derfor helt naturlig å tenke nordisk i et slikt samarbeid. Good Game har jobbet med slike planer en stund allerede, forteller Strømme til Gamer.no.
Den siste i en rekke avtaler
Good Game AS har, med Strømme i spissen, på sin side landet flere andre e-sportrelaterte avtaler og sponsorater i nylig. I mars inngikk selskapet en avtale med Norsk Tipping om å få e-sport inn som spillobjekt på oddsen. Senest nå fikk selskapet en avtale med Norsk Toppfotball om Eserien, en e-sportliga i fotballspillet FIFA.
Strømme er overbevist om at partnerne, med Telia i spissen, nå vil løfte e-sport opp til nye høyder, men også ut til det brede lag i befolkningen og vise folk mulighetene e-sportene rommer.
– Det er en rekke fordommer som skal bekjempes. E-sport på elitenivå krever beinhard trening, både fysisk og mentalt. De beste lagene har egne trenere, kostholdseksperter og fysioterapeuter. På toppnivå har e-sportsutøverne en reaksjonsevne på høyde med topptrente jagerpiloter, og utkjemper timelange matcher under det jeg vil omtale som svært krevende forhold. Dette er utvilsomt fremtidens toppidrett, sier Strømme i pressemeldingen.
Han vil ikke gå mer konkret inn på hva avtalen med Telia innebærer.
– Betingelsene er konfidensielle. Men avtalen er langsiktig og offensiv. Telialigaen og Good Game vil stå enda sterkere i årene som kommer, og vi tror spillerne vil merke forskjellen, forteller han til Gamer.no.
Telialigaen har over 4000 deltakere fordelt mellom de fire spillene, Counter-Strike: Global Offensive, Hearthstone, League of Legends og Rocket League. Arrangementet er den største nasjonale e-sportligaen i Europa, med over 10 000 kamper i året. Hvert år spilles det to sesonger – en på våren, og en på høsten – med et sluttspill som setter punktum for hver sesong.
Vi gjør oppmerksom på at Good Game AS eier Gamer.no.