I helgen arrangerte ESL en stor Playerunknonwn's Battleground-turnering midt under kaoset på Gamescom. Det ble turneringer i både solo, duo og squad. Norge hadde flere spillere tilstede, men det var to navn som utmerket seg. Luminosity-spilleren Hogne «Chipzy» Kjærstad Krogsæther stakk av med seieren av squad-turneringen. I tillegg måtte norske Stian «Borg» Borg komme inn som reserve for Cloud9 og leverte varene. Fikk sølvmedalje i duo-turnering med lagkameraten sin.
– Fremtiden ser ganske lys ut
SLIK VAR PREMIEPOTTENE
Solo førsteperson - 350 000 kroner
Duo tredjeperson - 480 000 kroner
Duo førsteperson - 480 000 kroner
Squad tredjeperson - 1 400 000 kroner
Krogsæther er opprinnelig en H1Z1-spiller og har kjempet i toppen der siden starten av 2016. Han forteller til Gamer.no at det ikke var vanskelig å gå over til PUBG ettersom det er nogenlunde det samme spillet, og innebærer de samme målene. Videre utdyper han at de ikke har skiftet spill, men kommer til å spille begge inntil videre.
– Vi er gode nok til å spille begge samtidig.
Laget reiste ned med mye selvtillit.
– Vi hadde høye forventninger når vi reiste til Gamescom. Vi kunne ha prestert bedre de første dagene i solo og duo-turneringene, men vi visste at det var squad vi hadde trent på og lot ikke de dårlige dagene senke selvtilliten.
Om framtiden er nordmannen klar på at ting blir bra.
– Som lag har vi vært sammen siden mars 2017 og har prestert å havne på topp tre i de siste tre turneringen vi har spilt i, så jeg tror ikke det kommer til å bli værre med tiden. Fremtiden ser ganske lys ut.
Krogsæther avslutter:
– Dette er det største jeg har opplevd innen e-sport, ja.
– Jeg valgte å vise at jeg stolte på valget hans
Krogsæther har en engasjert mor som følger tett med spillingen og turneringer. Solveig Kjærstad kan fortelle at det ikke alltid var like lett å bli enige om spilletid. På spørsmål om hun alltid har vært så positiv til spillingen svarer hun slik:
– Både ja og nei. Nei, på grunn av alle diskusjonene vi hadde da Hogne gikk på skolen og "forhandlingene" angående spilletid, spesielt i hverdagene. Etterhvert fant vi gode løsninger som fungerte bra for oss.
– Når forstod du hvor stort dette var, og at sønnen din var veldig god på verdensbasis?
– Det var for rundt ett og et halvt år siden jeg virkelig skjønte at Hogne kunne gå fra å spille data som hobby til å faktisk tjene penger på det. Han fortalte meg at andre donerte penger til han når han spilte. På det tidspunktet var det mange fordommer mot dataspill, men jeg valgte å se det positive i det, om dette var noe han ønsket å satse på, forteller en engasjert mor til Gamer.no.
Og fortsetter:
– Og etter ett år med analysering og strategisk trening fikk Hogne kontrakt med den profesjonelle klubben Luminosity Gaming. I mars deltok han på sin første turnering i Los Angeles og da fikk laget hans tredjeplass. Senere ble de invitert til H1Z1 Elite Serie, en turnering som skulle spilles på fire verdenskontinenter, med oppstart under DreamHack Atlanta i juli. Der fikk de andreplass. I tillegg fikk Hogne tredjeplass for antall drepte. Når laget ble invitert til å spille turnering på Gamescom så forstod jeg at Hogne hadde lykkes i valget sitt.
Det er ingen tvil om fordommene som kommer med et slikt valg, og det er kun et fåtall av dagens profesjonelle spillere som alltid har hatt støtte fra foreldrene. Vi spør om Kjærstad har noen tips til foreldre har ungdommer som spiller mye og ønsker å satse.
– Jeg valgte å vise Hogne at jeg stolte på valget hans, siden jeg så hva dette betydde for han. Det er jo individuelt hvilken sport ungdommer velger som hobby, og det er veldig ulikt hva som passer for hver enkelt. Hogne spiller ikke lenger for moro skyld. For han er dette en jobb han kan leve av.
Og fortsetter:
– Heldigvis er e-sport blitt mer anerkjent og det er kjekt å se hvor stort det har blitt på verdensbasis. Vi trenger ikke å se lengre enn til vårt naboland Sverige for å se hvor langt de er kommet. Så får tiden vise hvor lenge han ønsker å drive med e-sport. Alt som har med mestring av det digitale er alfa omega for fremtiden og forskning viser at det er god strategisk læring i nettspill. E-sport er som mye annet, individuelt og en nisje som ikke passer alle, avslutter Kjærstad.
«Borg» reiste ned med to dagers varsel
Selv om det var Krogsæther som stakk av med gullet den siste kvelden for turneringene har Stian «Borg» Borg gjort en god figur som innbytter for Cloud9. Sammen med sin duo-partner karret de seg til andreplassen under torsdagens duo-turnering. Borg ble hentet inn i siste liten som reserve for Cloud 9.
– Jeg og «Ekkz» har spilt en del med disse guttene og prestert godt. Vi visste at de skulle dra til Gamescom, og at vi ikke fikk reist ned siden billettene var utsolgt. En av spillerne sleit med å fikse passet sitt, som resulterte i at han ikke kunne reise. Da ble både jeg og «Ekkz» spurt om en av oss ville dra. Som den gode lagkameraten «Ekkz» er, så ga han meg muligheten. To dagers varsel før reising til Tyskland, litt stress, men det ordnet seg, forteller Borg til Gamer.no
Borg presterte bra og ble flere ganger hyllet av kommentatorene.
– Før turneringa hadde jeg og lagkameraten min bare spilt ti duo-kamper sammen. Vi hadde spilt en del squad, så vi kjenner spillestilen til hverandre godt så det gikk ganske bra. Jeg hadde egentlig ingen forventninger til hvordan jeg kom til å prestere, jeg ville bare gjøre mitt beste og spill det spille jeg har lagt ned så mange timer i, og det gikk heldigvis bra. Alt i alt er jeg fornøyd med egen innsats, kanskje ikke i solo, men i squad og duo som lagkameraten også har påpekt.
– Ble du påvirket av skryten fra kommentatorene? Hvordan var det å spille når flere hundre tusen så på?
– Før jeg dro så var jeg sikker på at det kom til å være en del nerver når jeg spilte, men når du er i den atmosfæren der og har all fokus på spillet så tenkte jeg ikke over det engang. Vi fokuserte så mye på å gjøre de rette avgjørelsene, holdte kommunikasjonen gående og bare glemte alt annet.
Om han har spilt seg inn som en fast rolle er Borg taus.
– Vi får vente å se, ler Borg.