Nordavind inngår avtale med DNB

Norges største bank går inn i e-sporten

DNB blir hovedsponsor for e-sportklubben Nordavind.

Fra venstre: Kommersiell leder i Nordavind, Steffen Willumsen, Vegard «Veggey» Kopangen (Street Fighter), Sponsorsjef i DNB, Tina Wesselsen, Jasmeet «RoSeY» Gill (Counter-Strike) og kommersiell leder i Vålerenga, Espen Østerhaug.
Nordavind
Sponsorsjef i DNB, Tina Wesselsen er strålende fornøyd med avtalen mellom Nordavind og DNB.
Nordavind

Onsdag denne uken ble det klart at Nordavind og DNB har inngått en sponsoravtale som strekker seg over en periode på to år. DNB er Norges første bank til å gå inn i avtale med en e-sport-organisasjon, og har lett i lenger tid etter en inngang inn i e-sport-markedet. Sponsorsjef i DNB, Tina Wesselsen har tidligere uttalt hvor mye verdi det ligger for en så stor bank å inngå en slik avtale. DNB som merkevare treffer en veldig større yngre målgruppe, der de blant annet har som mål å løfte de sunne verdiene i e-sport.

– Det har rett og slett blitt for stort til å ignorere fra et sponsor- og annonsørperspektiv, forteller merkevare- og markedsdirektør Aina Lemoen Lunde.

Jobber målrettet mot sunnere verdier

Nordavinds kommersielle leder, Steffen Willumsen har tidligere fortalt om deres målrettet arbeid ved å bryte ned fordommene mot gamere. Han forteller at mange tenker på gamere som usosiale, overvektige og som fast inventar i kjelleren til mor og far, der de spiller døgnet rundt og spiser usunn mat. Dette inntrykket er noe Nordavind ønsker å gjøre noe med.

Nordavind vil gjøre tiltak ved å ha fysiske obligatoriske treninger for spillere og medlemmer i Nordavind. I tillegg så forventes det at den obligatoriske skolegangen bli gjennomført, om man skal representere Nordavind.

Willumsen påpeker også hvor viktig DNB blir for dem i tiden fremover. Som tittelpartner i Nordavind så vil nå klubben konkurrere under navnet Nordavind DNB. De vil også inneha hovedplassen på alt av Nordavinds bekledning. Det er en milepæl for e-sport på generell basis da DNB som en av verdens største banker engasjerer seg i sporten, og da særlig på klubbnivå, forteller Willumsen. Klubbens ønske var å finne en tittelpartner som kunne tilføre miljøet verdi, og det er de overbevist om at dem har fått til.

Med den store økning av utøvere innen e-sport for hvert år, så ønskes det en tilsvarende vekst av mediedekning i forskjellige grener. Willumsen kan fortelle til Gamer.no at de ser lyst på fremtiden med tanke på mediedekning.

– Man begynner å nærme seg en tid hvor medierettigheter, som tidligere ikke har vært regnet som en mulig inntektskilde i e-sport, begynner å bli veldig reell.

Han mener at en eventuell indoktrinering av elektronisk sport i dagsagendaen til de tradisjonelle mediene ville gjort mye for sporten i sin helhet. Han tilføyer at det viktigste er den videre veksten blant grasroten, arrangører og klubber fortsetter for å sikre god tilstrømming av spillere og andre interessenter.

Muligheter for flere klubber og aktører

Erling Rostvåg mener dette er ett stort skritt i riktig retning for norsk e-sport.
Fotograf Ingar Næss

Liga- og turneringsansvarlig i Telenorligaen, Erling Rostvåg synes det er fint å se en så stor og seriøs aktør som DNB kommer inn på banen, og ser sponsorverdien i norsk e-sport.

– Dette er noe Telenorligaen jobber målrettet mot når vi legger til rette for stabilitet og profesjonalitet i e-sport. Jeg tror også på at flere aktører kan følge etter, samtidig som at de klubbene som ønsker å gjøre seg attraktive nok vil merke at det stilles krav til dem. De klubbene og aktørene som ønsker å vite mer om hva som kreves, har muligheten til å komme til E-sportdagen på Telenor Expo i Fornebu, den 13. august. DNB vil blant annet si litt mer om hva som er viktig for dem som sponsor, forteller Rostvåg.

Les også
Skyhøyt individuelt nivå i vårens sesong av Counter-Strike - vi har spådd utfallet

Siste fra forsiden