Onsdag denne uken ble det klart at Nordavind og DNB har inngått en sponsoravtale som strekker seg over en periode på to år. DNB er Norges første bank til å gå inn i avtale med en e-sport-organisasjon, og har lett i lenger tid etter en inngang inn i e-sport-markedet. Sponsorsjef i DNB, Tina Wesselsen har tidligere uttalt hvor mye verdi det ligger for en så stor bank å inngå en slik avtale. DNB som merkevare treffer en veldig større yngre målgruppe, der de blant annet har som mål å løfte de sunne verdiene i e-sport.
– Det har rett og slett blitt for stort til å ignorere fra et sponsor- og annonsørperspektiv, forteller merkevare- og markedsdirektør Aina Lemoen Lunde.
Jobber målrettet mot sunnere verdier
Nordavinds kommersielle leder, Steffen Willumsen har tidligere fortalt om deres målrettet arbeid ved å bryte ned fordommene mot gamere. Han forteller at mange tenker på gamere som usosiale, overvektige og som fast inventar i kjelleren til mor og far, der de spiller døgnet rundt og spiser usunn mat. Dette inntrykket er noe Nordavind ønsker å gjøre noe med.
Nordavind vil gjøre tiltak ved å ha fysiske obligatoriske treninger for spillere og medlemmer i Nordavind. I tillegg så forventes det at den obligatoriske skolegangen bli gjennomført, om man skal representere Nordavind.
Willumsen påpeker også hvor viktig DNB blir for dem i tiden fremover. Som tittelpartner i Nordavind så vil nå klubben konkurrere under navnet Nordavind DNB. De vil også inneha hovedplassen på alt av Nordavinds bekledning. Det er en milepæl for e-sport på generell basis da DNB som en av verdens største banker engasjerer seg i sporten, og da særlig på klubbnivå, forteller Willumsen. Klubbens ønske var å finne en tittelpartner som kunne tilføre miljøet verdi, og det er de overbevist om at dem har fått til.
Med den store økning av utøvere innen e-sport for hvert år, så ønskes det en tilsvarende vekst av mediedekning i forskjellige grener. Willumsen kan fortelle til Gamer.no at de ser lyst på fremtiden med tanke på mediedekning.
– Man begynner å nærme seg en tid hvor medierettigheter, som tidligere ikke har vært regnet som en mulig inntektskilde i e-sport, begynner å bli veldig reell.
Han mener at en eventuell indoktrinering av elektronisk sport i dagsagendaen til de tradisjonelle mediene ville gjort mye for sporten i sin helhet. Han tilføyer at det viktigste er den videre veksten blant grasroten, arrangører og klubber fortsetter for å sikre god tilstrømming av spillere og andre interessenter.
Muligheter for flere klubber og aktører
Liga- og turneringsansvarlig i Telenorligaen, Erling Rostvåg synes det er fint å se en så stor og seriøs aktør som DNB kommer inn på banen, og ser sponsorverdien i norsk e-sport.
– Dette er noe Telenorligaen jobber målrettet mot når vi legger til rette for stabilitet og profesjonalitet i e-sport. Jeg tror også på at flere aktører kan følge etter, samtidig som at de klubbene som ønsker å gjøre seg attraktive nok vil merke at det stilles krav til dem. De klubbene og aktørene som ønsker å vite mer om hva som kreves, har muligheten til å komme til E-sportdagen på Telenor Expo i Fornebu, den 13. august. DNB vil blant annet si litt mer om hva som er viktig for dem som sponsor, forteller Rostvåg.