Refleksjon

Hvorfor er digital distribusjon så vanskelig?

Dyrt og kundefientlig

Spillkjøp over nettet burde vært billigere og mer forbrukervennlig.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Monopolpenger på konsoll

På konsoll oppleves ikke dette problemet like stort, fordi spill generelt ikke lanseres både i butikk og i nedlastbar form på konsoll. Unntaket er PSP, hvor vi i stor grad har samme situasjon som på PC – nedlastbare spill er jevnt over dyrere enn UMD-versjonene. Men de andre plattformene går heller ikke fri, selv om de nedlastbare spillene som selges ofte er av den billige typen i utgangspunktet, og her i Europa betaler vi dessuten generelt mer for våre nedlastbare konsollspill enn amerikanerne gjør.

Xbox 360 opererer med Microsoft-poeng i stedet for penger. Vis mer

Konsollene har i tillegg flere andre irritasjonsmomenter. PlayStation Network er for eksempel den eneste av konsollbutikkene som faktisk opererer med ekte valuta. Microsoft og Nintendo har funnet opp deres egne valutaer, noe som gjør prisene deres vanskeligere å forholde seg til. Hvor mye er egentlig 800 Microsoft-poeng? Hvorfor må jeg drive å regne på det i hodet når jeg skal kjøpe? Hvorfor kunne man ikke bare skrevet prisen i min lokale myntenhet? 65,60 kroner er alle nordmenn kan forholde seg til. 800 Microsoft-poeng er det ikke. De kunne like gjerne skrevet prisen i yen.

Disse egne virtuelle valutaene gir oss også et feilaktig inntrykk av at problemet jeg har nevnt over, med ulike priser for ulike markeder, ikke eksisterer. Hvis et spill koster 800 Microsoft-poeng både i Europa og USA, virker det som prisen er den samme. Men Microsoft-poeng har selvsagt ulik verdi avhengig av hvor du kjøper dem, og den reelle prisen er dermed ulik (800 Microsoft-poeng koster amerikanerne 10 dollar, altså 58,42 kroner med dagens kurs). Forskjellen virker kanskje ikke så stor, men «mange elver små gjør en stor å».

På Wii er det enda verre. 2000 Wii-poeng koster 200 kroner, et tall som i det minste gjør det lettere å finne den reelle prisen på nedlastbare Wii-spill. Men amerikanerne slipper unna med å betale 20 dollar, eller 116 kroner med dagens kurs. Vi må med andre ord betale omtrent dobbelt så mye, gitt at prisen (i poeng) er lik.

Mine penger, Microsofts sparegris.

Hvem bestemmer over pengene mine?

Jeg skjønner at det i visse situasjoner kan være fordelaktig for brukeren å betale inn faste summer poeng (omtrent som med et kontantkort til mobiltelefonen), men hvorfor er dette det eneste alternativet? Jeg vil gjerne kunne trekke den eksakte pengesummen et spill koster når jeg kjøper det, men det får jeg ikke lov til. Hvorfor må jeg kjøpe Microsoft-poeng separat, og hvorfor koster disse omtrent aldri det samme som spillene gjør? Xbox Live Arcade er fullstappet av ekstrainnhold til spill som koster ned mot 150 Microsoft-poeng. Men det går selvsagt ikke an å bare kjøpe 150 Microsoft-poeng – nei, jeg må minst kjøpe 800. Hvorfor?

Vel, det har nok sine årsaker. Hvis jeg kjøper 800 Microsoft-poeng, og kun bruker 400 av dem, har jeg brukt over 30 kroner på ingenting. Jeg har fortsatt tilgang på poengene, og kan bruke dem senere om jeg vil. Men inntil den tid, har Microsoft tatt kontroll over 30 kroner av mine penger, og kan bruke dem på akkurat det de vil. De kan sette dem i banken og få renter på dem – renter som egentlig skulle vært mine – eller de kan investere dem.

30 kroner er jo ikke mye, tenker du kanskje. Men Microsoft har mange kunder. De har millioner av dem. Hvis det finnes én million kunder på verdensbasis som har 30 kroner «til gode», har Microsoft plutselig fått kontroll over 30 millioner kroner av kundenes penger, uten å levere noe som helst. Det er faktisk en ganske relevant pengesum, selv for en gigant som Microsoft. Hvor mye penger de faktisk har fått kontroll over på denne måten vet vi ikke, men det er per januar 2010 totalt 17 millioner medlemmer på Xbox Live, så det finnes nok noen millioner kunder med ubrukte Microsoft-poeng på kontoene sine.

På PSN oppgis i det minste prisene i kroner og øre. Vis mer

Nå står man selvsagt når som helst fritt til å bruke opp resterende Microsoft-poeng, hvis man finner noe som er priset slik at det går opp i opp. Kanskje man til og med blir fristet til å kjøpe noe man egentlig ikke hadde lyst på, for å bruke resterende poeng. Om det er en god ting eller ikke får være opp til den enkelte å vurdere (man kan jo tross alt komme over en ny spillperle på denne måten), men selv foretrekker jeg å slippe slike problemstillinger i utgangspunktet. Og en eller annen gang kommer jeg til å slutte å kjøpe ting på Xbox Live. Når det skjer, vil mine resterende Microsoft-poeng bli liggende, og jeg får dem aldri tilbake.

PSN er noe bedre. De har et minimumsbeløp på 40 kroner som må betales inn på kontoen din, uansett pris på det du kjøper. Men om prisen er høyere enn 40 kroner betaler du det eksakte beløpet. 40 kroner er ikke særlig mye, men Sony selger mye innhold til under denne summen, og skal ikke så mye til før du sitter med noen ubrukte kroner på kontoen.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
Ledige stillinger
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (90)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kakebakelate
15 år siden

En fryd å lese slike gode artikkler på en søndags morgen :D

Sidious_InnleggNO
15 år siden

Flott artikkel, Joachim.

 

Jeg er enig i alt du sier. Det er latterlig at det skal koste mer å kjøpe spill online enn å kjøpe dem i butikken. Når det forholder seg slik, så velger man jo heller å kjøpe spill på gamlemåten d.v.s. at man stikker innom spillsjappa i byen, og røsker med seg det man vil ha.

 

Du nevner Steam, og det faktum at man må ha nett-tilgang for å spille eller aktivere spillet, og det er utvilsomt et stort irritasjonsmoment. Windows Live Games er minst like irriterende da man blir tvunget til å opprette en Live-konto for i det hele tatt å kunne spille spillet. Videre blir man forhindret fra å spille det aktuelle spillet hvis man ikke godtar de siste oppdateringene som finnes. For de fleste er jo ikke dette et problem, men det kan likevel oppleves som ganske frustrerende.

 

På grunn av ovennevnte grunner har jeg ofte følt meg urettferdig behandlet av spillutviklere og distributører. Jeg er nemlig en ærlig kunde, og jeg kjøper alltid spillene mine. Jeg forstår at spillindustrien forsøker å hindre piratvirksomhet med disse metodene sine, men når ærlige kunder skal kjempe seg gjennom slikt tull, så begynner det å bli latterlig. I stedet for å løse problemer skapes nye problemer. Det blir spennende å se hvordan dette utarter seg.

rodrigues_
15 år siden

Fantastisk! Helt enig med skribenten.

Licht
15 år siden

Veldig fin oppsummering av alt som er galt med digital distribusjon per i dag. Jeg kan ikke forstå at noen velger å kjøpe nye AAA-titler på Steam - de koster tross alt 50 euro, altså konsekvent 100-200 kroner dyrere enn det er å gå i butikken og plukke opp en fysisk kopi av spillet, med boks og manual og det hele, og man slipper Steam- og internettilkoblingsproblemry. I mitt hode blir det helt feil å ta mer penger for et klart svakere produkt, når distribusjonskostnadene åpenbart er lavere. Den kvalmende VAT-svindelen til Valve gjør det heller ikke særlig fristende å benytte seg av Steam.

Mantra10000
15 år siden

Du setter fingeren på problemene som gjør at mange laster ned spill "ulovlig" fra nettet. Produsentene må da også forstå dette....Kanskje de har regnet på det og funnet ut at de tjener mer med høye priser og ulovlig nedlastning?

Siste fra forsiden