REYKJAVIK (Gamer.no): Det har kommet lite informasjon om hvordan det kommende konsollskytespillet Dust 514 vil bli, og hvordan det skal knyttes opp mot EVE Online. Selv ikke på årets Fanfest er utvikler CCP klare for å avsløre særlig mye av planene, og ønsker heller ikke å komme med noen slippdato for spillet.
De brukte Fanfest som en anledning for å finne ut hva EVE-spillerne ønsket å se i spillet, og fikk inn mange forslag i produktive diskusjoner. Spillerne var spesielt opptatt av at begge spillene burde kunne påvirke hverandre i høy grad, gjennom en kombinert krig på bakken og i verdensrommet. En del spillere var noe skeptiske til graden av samarbeid mellom spillene, mens andre var svært så ivrige på å få nye muligheter:
– Jeg har lyst til å kommandere fra verdensrommet, og fortelle de konsollpysene hva de skal gjøre, sa en spiller.
– Det ville vært kult om jeg kunne ha leiesoldatlikene fra krigene jeg har betalt for på utstilling i romstasjonen min, svarte en annen spiller med et makabert smil.
Noen få ting kunne utviklerne likevel si om Dust 514. Spillet kom til å dele navnedatabase med EVE Online, slik at du ikke kunne ha det samme navnet i begge spillene, og det kom definitivt kun til å bli utgitt på konsoller.
– Det folk trenger å forstå er at Dust 514 og EVE Online kommer til å henge fullstendig sammen. De utspiller seg i samme verden. Et av hovedmålene med Dust 514 er å gjøre EVE Online enda mer interessant, forklarte sjefsdesigner for EVE Online Noah Ward (CCP Hammerhead).
– Vi vet det kommer til å bli vanskelig, men vi ønsker at økonomiene i de to spillene skal kunne kombineres innen visse felt. Vi har for eksempel lyst at det skal være mulig å selge gjenstander fra EVE i Dust 514. Det er viktig å skjønne at Dust 514 også blir et spill som kommer til å utvikle seg over tid og utvikle seg sammen med EVE, sa Eyjo Gudmunsson som har doktorgrad i økonomi og er ansvarlig for å analysere og vurdere økonomien inne i EVE Online.
Utviklerne i CCP var ikke redde for at et spill som Dust 514 ville by på problemer for dem, selv om de kun hadde utviklet EVE Online til nå.
– Vi har utviklet den nye spillteknologien vi kaller CARBON så bra nå, at vi føler spillmotoren vil beskytte oss fra å gjøre feil. Hvis Dust 514 ikke møter våre forventninger så vil vi bare jobbe mer på det. Vi har god erfaring med å gjøre spill kontinuerlig bedre og bedre, og dette er noe vi bringer med oss. Vi har allerede utviklet systemer slik at vi hele tiden kan oppdatere spillet på konsollene, fortalte sjefen i CCP Hilmar Veigar Petturson.
Selv om informasjonen er sparsommelig vet vi nå i hvert fall at Dust 514 kommer til å bli et sandkasseaktig massivt online actionspill laget kun for konsoller. Sammenbindingen med EVE Online er sterkere enn jeg hadde ventet meg, og mulighetene som ligger i å utvikle de to spillene sammen er enorme.
CCP har også utgitt en video som viser noen av disse drømmemulighetene for spillene, nå som EVE Online står på trappene til bli befolket av nydelige, tredimensjonale og ultrarealistiske rollefigurmodeller.