Førsteinntrykk

Dungeons & Dragons Online: Stormreach

Terningene er kastet. Og hvis du tror jeg snakker om Yatzy er ikke dette rollespillet noe for deg. Bli med på en sniktitt i byen Stormreach to dager før portene åpnes.

Side 1
Side 2

Dag 4

I går var jeg nede i mørket under byen for første gang. En litt merkelig kjøpmann fortalte meg at en general voktet over noen svært gamle og svært interessante papirer, som han gjerne ville ha. Den eneste ulempen ved jobben var at generalen hadde vært død i mange år. Inngangen til gravstedet hans var midt i havneområdet, og det var først når jeg ble stående igjen alene i den trykkende stillheten under jorden at jeg virkelig følte at eventyret hadde startet. Langs veggene stod truende sarkofager, smykket med kalde selvlysende øyne. Med ett slag fra klubba mi sprakk den første i en sky av i steinbiter og støv. Opp av bakken reiste den første skjelettkrigeren seg, og jeg knuste hodeskallen før det rakk å angripe.

Stedet var fullt av sarkofager, og jo dypere jeg kom, jo mer kjente jeg at kampene sugde på kreftene mine. Men de knuste gravene åpenbarte også andre ting, lokkende ting. Gull! Og jo dypere jeg kom, jo vanskeligere ble det å snu for å løpe tilbake til overflaten og det rene sollyset. Men gudene være lovet – her på det mest uhellige og skitne av forbannede steder, snublet jeg blødende inn i et blått lys, en velsignet hvileplass. Jeg kjenner styrken vende tilbake, musklene hige etter mer knusing, mer vold!

Det endelige kammeret er en perfekt sirkel, omkranset av ventende sarkofager. Troppene følger sin general, også i døden. Hva slags forbannelse er dette? Jeg knuser den første sarkofagen, og i det samme ser jeg ham reise seg der fremme. Skremmende i full rustning. Naken ondskap holder de blekhvite benpipene oppreist.

Når kampen er over og oppdraget fullført, føler jeg meg på en måte sterkere, mer erfaren. Generalen er forvist, og med papirene og en del andre godsaker i ryggsekken vender jeg tilbake til kjøpmannen. Stormreach ligger endelig for mine føtter ...

Hvert eneste av de oppdragene jeg har spilt i D&D Online: Stormreach har vært som en unik liten rollespillsesjon – slike som du finner i tradisjonelle spill som Baldur’s Gate, Eye of the Beholder eller rett og slett sammen med kompiser rundt et bord. Det kommer nok først og fremst av at hvert oppdrag utspiller seg i et lukket område hvor du og gruppen din har monstrene, skattene og omgivelsene helt for dere selv – opplevelsen av å gjøre eventyret på samlebånd med massevis av folk løpende rundt dukker aldri opp, og utfordringene kan løses i eget tempo.

Eventyrfortellere

Men det skyldes også at Turbine har lagt ned mye ressurser på å gjøre scenariene troverdige og unike. Historien støttes opp av mange små og viktige detaljer – og miljøene du kjemper i er fylt med særegne feller, arkitektur og krav til logisk tenkning som rett og slett lager skikkelig god og fortettet rollespillstemning. Og innenfor D&D sitt velprøvde regelverk fungerer kampene godt på det strategiske planet, det er mange, mange måter å løse utfordringene selskapet ditt støter på – dette handler om å bruke nøtta og leve seg litt inn i spillingen. Det er kanskje symptomatisk for utviklernes holdning til MMORPG som fenomen, at de har lagt inn en liten tekstboks under karakterattributter hvor du kan skrive inn biografien til avataren din. Eller at du faktisk har en god gammeldags fortellerstemme som hyggelig følge under eventyrets gang.

Det har kanskje også noe å gjøre med mangelen på grindere og helsprø og irriterende fjortiser – noe som sannsynligvis også skyldes at betaversjoner tenderer til å dra til seg de mest dedikerte og modne spillerne, men D&D Online: Stormreach har i sin natur en mindre arkadeorientert actiontilnærming. Du finner for eksempel ikke mulighet til å gjenvinne tapt helse ved bare å slappe av noen sekunder, og du gjenfødes ikke automatisk fullt restituert. For å virkelig sanke erfaringspoengene som trengs for å klatre i gradene, er du dessuten nødt til å fullføre oppdragene du snubler over. Her er ikke plasser for endeløse slaktesekvenser og hjernedød slåssing på autopilot.

Men det er kanskje heller ikke rom for å klatre og utvikle karakteren sin så mye som man gjerne ønsker i et MMORPG – utviklerne har lagt inn et tak på 10 levels, og det høres unektelig lite ut. Men i følge D&D-regelverket har en level 20-karakter nærmest gudelignende krefter, så en level 10-magiker vil være svært mektig ...

Dag 5

Les også
F.E.A.R. Extraction Point

Denne byen, venn, den er stor. Og med så mange mennesker som søker det samme som meg. På kveldene er vertshuset så fullt av brynjekledde eventyrere at jeg nesten lengter etter å sove i en eller annen mørk grop i de dype skogene igjen. Jeg kan ikke høre vinden snakke bak disse tykke veggene! Dette vertshuset er likevel et godt sted å gjenvinne krefter, og finne kompanjonger. Jeg har sett så mye, venn, i denne byen på disse korte dagene – nå tør jeg ikke ferdes alene blant monstrene lenger. Sverdet mitt klarer ikke å gjøre jobben! Jeg drømmer jo om dem om natta. Edderkoppene, tusenvis av kobolder, udøde krigere. Men med kompanjongene mine bak meg kan musklene endelig gjøre jobben sin uten frykt. Hugg! Knus! Lemlest! Ramdagast!

Etter hvert har mine kompanjonger og jeg erfart at denne store metropolen er delt opp i seks ulike bydeler, og mulighetene for oppdrag og eventyr er mange og farefulle. Men et eller annet sier meg at jeg kanskje kommer til å savne landeveiens støv og den friske lufta fra granskogene snart. Ramdagast er ingen byrotte som trives best mellom murer og stinkende rennestein ...

Innestengt luft

D&D Online: Stormreach holder seg innenfor et forholdsvis lite område, og selv om byens gater og torg er godt gjennomført og vakkert tegnet, er det først når du beveger deg inn i de farlige grottene, gangene, gravene og kloakkene at det visuelle kommer til full rett. Her nede under jorda brukes lys, skygger og arkitekturen for å bygge tilnærmet unike omgivelser i de ulike oppdragene. Alt virker logisk og autentisk.

Turbine har tegnet en vakker verden, med pen (om enn klisjepreget) arkitektur og skremmende, men likevel velkjente monstre. De har valgt å gå den fotorealistiske veien, med imponerende refleksjoner på vannet og i andre blanke overflater. Men det er likevel sjelden du blir overrasket, eller får det episke suget i magen fordi ting er så enormt overveldende. Universet imponerer heller ved å være så godt skrudd sammen, og så stemningstettet.

Men kommer vi til å savne det episke og den store friheten et helt kontinent kan friste med?

Så langt gjør D&D Online: Stormreach veldig mye riktig, men det er også en del ting som er med på å dempe forventningene. For det første preges betaversjonen av en del lag-problemer (forsinkelser i dataoverføringen), som kan være ganske slitsomme i intense og viktige kamper. Men et mye større problem er det enormt intrikate og til tider klønete brukergrensesnittet. Stikkord: Veldig mange vinduer, veldig lite oversikt. Jeg kunne ellers ha nevnt bugs i kampsystemet, rotete statistikkoversikt og tungrodde prosedyrer for å kle på karakteren din. Men det gjør jeg ikke – dette er en sniktitt, og vi setter det under punktet ”uferdig”.

Konklusjon

I følge utviklerne kan vi regne med en månedlig pris på cirka 100 kroner. Om dette kommer til å knekke spillets popularitet gjenstår å se. Sammenlignet med for eksempel WoW, er jeg usikker på hvor mye valuta man sitter igjen med for pengene. Mens du i Wow får enorme områder å utforske, stadig nytt innhold og en særegen fantasyopplevelse spredt over flere kontinenter, satser Turbine på å levere akkurat det motsatte: Detaljerte og genuint interessante eventyr som faller nydelig inn i RPG-sjangeren av klassisk merke. Et tydelig alternativ. Det gjør det vel lettere å velge. Og du får sjansen om ti dager.

Dag 10

Ramdagast merker at det er noe som er i ferd med å skje. Jeg kjenner det på draget i luften, på byen. Den venter. Noe kommer til å hende, og jeg vet ikke om det er godt eller ondt. Men sverdet mitt er skarpt. Jeg er klar.

Side 1
Side 2

Kommentarer (21)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
PoWerFeeD
19 år siden

Etter å ha lest mye om dette spillet så tror lar jeg det ligge, venter på ett bra mmorpg etter jeg gikk lei av WoW, men jeg tror jeg kan måtte vente lenge.

IceDale
19 år siden
Etter å ha lest mye om dette spillet så tror lar jeg det ligge, venter på ett bra mmorpg etter jeg gikk lei av WoW, men jeg tror jeg kan måtte vente lenge.

5682836[/snapback]

 

Enig med deg. Personlig venter jeg til Age of Conan kommer.

Også gleder jeg meg sinnsykt til W.A.R. Warhammer Online kommer

Spirre
19 år siden

jeg synes spillet virka veldig bra, men månedavgiften er plagsom, og i alle fall alt for høy.

djorgen
19 år siden

Har hørt en del negativt om dette spillet.

 

Takke meg til Hero's Journey! .. ;)

aboplotok
19 år siden

Dungeons and Dragons Online: Stormreach er nå å finne i butikkene. Og jeg synes dette er et totalt undervurdert spill. Det er så klart artigst for de som alt kjenner til Dungeons and Dragons, reglene og også de andre PC-spillene (som Neverwinter Nights, Baldurs Gate osv). Men det tar ikke så veldig lang tid å sette seg inn i spillet og reglene dersom man prøver hardt nok.

 

Her er i allefall førsteinntrykket mitt:

 

Jeg har nå spilt dette spillet 4 dager. Og jeg blir bare mer og mer sugd inn i det. Questene og dungeonene blir bare større og større og mer og mer spennende. Stemningen i spillet er bedre enn kanskje noe annet jeg har spilt. Og når man kan spille med venner og utfordre det ene dungeonet etter det andre så blir det enda gøyere. Reglene kan være litt forvirrende i begynnelsen for de som ikke er kjent med Dungeons and Dragons. Men de tar ikke lang tid å komme seg inn i.

 

Spillet har noen barnesykdommer. Men jeg håper inderlig at det blir populært nok så utviklerne får midler til å fixe småbugs og å legge til nytt innhold. De har sagt at de til slutt skal møte taket på max level 20. Så jeg håper de får anledning til det.

 

Hulene er også mye mer varierte enn i f.eks WoW. I WoW slåss man seg inn til bosse, så er man ferdige. Her må man passe seg for feller, finne hemmelige dører, finne spaker osv. Fiendene har også svakheter og styrker i spillet. Er man godt kjent med Dungeons and Dragons 3.5 så vet man også stort sett disse. Men det kan være gøy å finne ut av selv og. F.eks så nytter det ikke å stikke eller bruke sverd mot skjellett. Men en stor hammer derimot . Zombier er motsatt, de bryr seg katta om du hamrer på dem, men de liker ikke å bli rivd i filler av et sverd.

 

Klassene har også sine styrker som kan komme godt med i de forskjellige hulene. Cleric kan f.eks Turn Undead som kan fjerne alle undead på skjermen dersom du er heldig med terningen (Og de vanndøde ikke er alt for sterke i forhold til deg). Mens en annen hule kan være full av feller. Her må roguen til og disarme de han kan for å sikre gruppens overlevelse.

 

Man har også skills som man kanskje kan se på som ubrukelige og ikke vil ta "ranks" på. Som f.eks jump. "oj, det gjør at man kan hoppe høyere" men i noen dungeons kan dette faktisk være veldig godt å ha. Noen steder må man svømme under vann for å komme seg dit man skal (eller til hemmelige skatter). Jeg spilte med en dverg som hadde -29 på swim (noe som er ekstremt), og han hadde ikke sjans til å komme seg dit vi skulle. Det finnes også knapper som krever at man er smart for å skjønne, eller spaker man må være sterk for å bruke. Så en variert gruppe er lurt.

 

I spillet kan man bygge opp karakteren sin mye mer enn i de andre MMORPG'ene og. Man trenger ikke fortsette på den klassen man starter med. Vil du bli litt bedre til å slåss tar du et fighter eller barbar level. Og vil du ha magi i tillegg, ja da tar du et level som Wizard, Sorcerer, Bard eller Cleric. Her trenger ikke Figtheren være den som står forran å ta juling heller. Man kan bygge en warrior med avstandsvåpen, en med dual wield, en som er god med to-håndsvåpen eller han kan bruke skjold og tung rustning for å ta mindre skade. Det er opp til deg.

For å sammenlikne med WoW som er kongen på tronen for øyeblikket så er det spillet her mye mer variert, man kan bygge opp klassene på mange fler forskjellige måter og det har mye bedre stemning.

 

Kampsystemet virker mer interaktivt enn i andre MMORPG'er. Nå skal det sies at jeg bare har spilt WoW, men monstrene løper mer rundt og man kan velge å trykke selv for å slå. Man kan velge at karakteren skal slå når han er nært nok, men monstrene kan da fort smette unna og man bommer dermed. Det kan med andre ord være mye bedre å time selv. Selv om man visuelt sett treffer må man også ha terningen med seg, i ren D&D-stil. For å treffe må man få høyere attack enn mosteret har Armor Class eller AC. Man ruller altså en 20-sidet terning, legger til attack, og treffer dersom man kommer over monsterets AC.

 

En godt representativ anmeldelse.

http://pc.gamedaily.com/game/review/?gameid=2444

 

Jeg vil si at dette er et spill for den som ikke har lyst til å dasse rundt timesvis i store landområder hvor det ikke er noe spennende alikevel. Man kan si byen fungerer som en hub mellom quests og dungeons og man kommer kan fort skaffe seg en gruppe og komme seg til action. Selv om jeg vil anbefale å utfordre questene sammen med venner. Gjenspillsverdien er kanskje ikke den helt store. Men dungeon crawlen er helt fabelaktig den første gangen man er gjennom dem.

Siste fra forsiden