Førsteinntrykk

Dungeons & Dragons Online: Stormreach

Terningene er kastet. Og hvis du tror jeg snakker om Yatzy er ikke dette rollespillet noe for deg. Bli med på en sniktitt i byen Stormreach to dager før portene åpnes.

Side 1
Side 2

Aner vi en liten trend i MMORPG-enes stadig mer befolkede universer? Er vi endelig på vei bort fra endeløst og usjarmerende nivåjag, mot en slags sann følelse av eventyr og fokus på individuelle ferdigheter? Vi så det i Guild Wars, og nå følger Dungeons & Dragons Online: Stormreach etter - her er det liten plass for den som bare ønsker å slakte monstre for kjappe erfaringspoeng og hauger med gull. Nå må du leve med i historiene.

Tilbake til røttene

I 1972 skapte Gary Gygax og Dave Arneson det første penn-og-papir-rollespillet, og starten på den ærverdige, innflytelsesrike og regelgivende merkevaren D&D. Det var den gangen rollespilling handlet om å samle en gjeng kompiser, for sammen å ta for seg et ekte eventyr, bevæpnet kun med terninger, penn, papir og fantasiens overlegne kraft. Dette er ånden som Turbine Inc. forsøker å fylle onlineversjonen av Dungeons & Dragons med, og så langt jeg kan se er de i ferd med å klare akkurat det ...

Tilgi meg, mine venner! Denne Steinar Helgesen går meg på nervene med sine mange tørre ord og selvnytende setninger. Han vet ikke hva han snakker om! Har han noen gang åpnet de gjengrodde dørene til et gravkammer full av levende døde? Har han halshugget forræderiske tyver i skinnet fra en full måne? Hvordan kunne han, med sin blekfete, kvapsete kropp noen gang overleve i en by som Stormreach, hvor selv den sterkeste av og til må dø for fiendens mange hender? Han er en løgner og en bedrager, jeg må be dere innstendig: Følg meg, Ramdagast! Krigeren! Deres ydmyke tjener og sverdkjemper vil over de følgende sidene gi til kjenne notatene fra mine tidlige reiser i en verden som snart ligger åpen for den som søker eventyr og ære. Lytt, og du lærer. Sov, og du vil i sannhet angre!

Dag 1

Jeg kom til Stormreach i et skip, fra en liten rolig landsby på andre siden av sjøen. Byen lå foran meg, tårnet seg opp i høyden som en sovende drage på sitt berg av gull og stjålne mynter - full av skjulte hemmeligheter som jeg bare hadde hørt rykter om. Underjordiske katakomber, mil med kloakkfylte kanaler. Jeg luktet skatter, jeg luktet farer. Deilig. Men uansett ville det vært døden å forsøke å finne slike ting nå, jeg hadde knapt våpen eller rustning å snakke om. En litt stor og sint rotte kunne enkelt tatt kverken på meg.

Havna var full av eventyrere og innfødte, som enten kjøpslo, kranglet eller utvekslet historier. Jeg, Ramdagast, følte meg plutselig alene. Så jeg oppsøkte vertshuset for å drukne ensomheten.

Dag 3

Jeg våknet med Sverdkystens største hodepine og svake minner om en underskjønn alvekvinne. Etter en kjapp prat med vertshuseieren fikk jeg også min første jobb. "Gå ned i kjelleren og hent en krukke med brygg for meg." Der nede møtte sverdet mitt for første gang blod i denne historien, og det krevde all min dyktighet å trenge helt inn til det ondskapens alter som skjulte seg dypt under vertshuset, men med ett eneste slag med sverdet sendte jeg magikeren skrikende til grunnen ...

... Du starter oppholdet i Stormreach med å lage en karakter, basert på de fem velkjente standardklassene i D&D. I følge utviklerne har du mulighet til å lage nærmere fire millioner utseendevarianter – det er uten tvil en svært fleksibel motor hvor du for eksempel kan plassere arr i ansiktet på karakteren din. På slutten av skapelsesprosessen kan du velge mellom tilfeldig og sjansepreget fordeling av ferdighetspoeng, eller om du selv vil dypdykke ned tallene og gjøre jobben selv.

I motsetning til for eksempel World of Warcraft har også avataren din stor fleksibilitet i måten han/hun beveger seg i landskapet på. Spillet kan til tider nesten minne om titler som Tombraider. Du kan klatre på bokser, i stiger, hoppe, svømme, rulle sidelengs, blokkere angrep. Alt sammen er jo egentlig helt naturlig, og det føles som et savn å gå tilbake til det mer konvensjonelle repertoiret i WoW hvor bevegelser er mye mer automatisert og statistikkavhengig. For hvorfor i alle dager skal ikke karakteren din kunne klatre eller henge seg fra armene ut fra avsatser?

Les også
Jul i Azeroth

Dere skal ikke drepe hverandre

D&D Online: Stormreach er strengt basert på versjon 3.5 av regelverket. Det betyr dessverre at det ikke finnes støtte for PvP-spilling (Player vs Player), men kampsystemet er likevel svært interessant og utfordrende. Forankringen i tradisjonene er sterk, så sterk at terningkastet ditt kommer opp på skjermen for hvert slag i kamp - det betyr også at kampene stort sett er mye raskere overstått enn i for eksempel WoW. Ett slag med sverdet kan være nok for å drepe et monster, hvis terningene ruller riktig. Og dette gir egentlig også et mer realistisk kampbilde enn det man vanligvis møter i rollespill i computerform. Jeg mener, hvis du faktisk blir truffet i hodet av en gigantisk øks, er det ikke usannsynlig at du dør der og da.

I likhet med Guild Wars finnes det et visst ferdighetsaspekt i tillegg til statistikken som ruller i spillmotoren. Du kan blokkere manuelt, angripe manuelt, foreta finter manuelt. Dessuten har monstrene en lei tendens til å ikke ville stå stille under kampene, og det krever litt å følge med på den raske handlingen. Bruk hodet ...

Side 1
Side 2
Ledige stillinger
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (21)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
PoWerFeeD
19 år siden

Etter å ha lest mye om dette spillet så tror lar jeg det ligge, venter på ett bra mmorpg etter jeg gikk lei av WoW, men jeg tror jeg kan måtte vente lenge.

IceDale
19 år siden
Etter å ha lest mye om dette spillet så tror lar jeg det ligge, venter på ett bra mmorpg etter jeg gikk lei av WoW, men jeg tror jeg kan måtte vente lenge.

5682836[/snapback]

 

Enig med deg. Personlig venter jeg til Age of Conan kommer.

Også gleder jeg meg sinnsykt til W.A.R. Warhammer Online kommer

Spirre
19 år siden

jeg synes spillet virka veldig bra, men månedavgiften er plagsom, og i alle fall alt for høy.

djorgen
19 år siden

Har hørt en del negativt om dette spillet.

 

Takke meg til Hero's Journey! .. ;)

aboplotok
19 år siden

Dungeons and Dragons Online: Stormreach er nå å finne i butikkene. Og jeg synes dette er et totalt undervurdert spill. Det er så klart artigst for de som alt kjenner til Dungeons and Dragons, reglene og også de andre PC-spillene (som Neverwinter Nights, Baldurs Gate osv). Men det tar ikke så veldig lang tid å sette seg inn i spillet og reglene dersom man prøver hardt nok.

 

Her er i allefall førsteinntrykket mitt:

 

Jeg har nå spilt dette spillet 4 dager. Og jeg blir bare mer og mer sugd inn i det. Questene og dungeonene blir bare større og større og mer og mer spennende. Stemningen i spillet er bedre enn kanskje noe annet jeg har spilt. Og når man kan spille med venner og utfordre det ene dungeonet etter det andre så blir det enda gøyere. Reglene kan være litt forvirrende i begynnelsen for de som ikke er kjent med Dungeons and Dragons. Men de tar ikke lang tid å komme seg inn i.

 

Spillet har noen barnesykdommer. Men jeg håper inderlig at det blir populært nok så utviklerne får midler til å fixe småbugs og å legge til nytt innhold. De har sagt at de til slutt skal møte taket på max level 20. Så jeg håper de får anledning til det.

 

Hulene er også mye mer varierte enn i f.eks WoW. I WoW slåss man seg inn til bosse, så er man ferdige. Her må man passe seg for feller, finne hemmelige dører, finne spaker osv. Fiendene har også svakheter og styrker i spillet. Er man godt kjent med Dungeons and Dragons 3.5 så vet man også stort sett disse. Men det kan være gøy å finne ut av selv og. F.eks så nytter det ikke å stikke eller bruke sverd mot skjellett. Men en stor hammer derimot . Zombier er motsatt, de bryr seg katta om du hamrer på dem, men de liker ikke å bli rivd i filler av et sverd.

 

Klassene har også sine styrker som kan komme godt med i de forskjellige hulene. Cleric kan f.eks Turn Undead som kan fjerne alle undead på skjermen dersom du er heldig med terningen (Og de vanndøde ikke er alt for sterke i forhold til deg). Mens en annen hule kan være full av feller. Her må roguen til og disarme de han kan for å sikre gruppens overlevelse.

 

Man har også skills som man kanskje kan se på som ubrukelige og ikke vil ta "ranks" på. Som f.eks jump. "oj, det gjør at man kan hoppe høyere" men i noen dungeons kan dette faktisk være veldig godt å ha. Noen steder må man svømme under vann for å komme seg dit man skal (eller til hemmelige skatter). Jeg spilte med en dverg som hadde -29 på swim (noe som er ekstremt), og han hadde ikke sjans til å komme seg dit vi skulle. Det finnes også knapper som krever at man er smart for å skjønne, eller spaker man må være sterk for å bruke. Så en variert gruppe er lurt.

 

I spillet kan man bygge opp karakteren sin mye mer enn i de andre MMORPG'ene og. Man trenger ikke fortsette på den klassen man starter med. Vil du bli litt bedre til å slåss tar du et fighter eller barbar level. Og vil du ha magi i tillegg, ja da tar du et level som Wizard, Sorcerer, Bard eller Cleric. Her trenger ikke Figtheren være den som står forran å ta juling heller. Man kan bygge en warrior med avstandsvåpen, en med dual wield, en som er god med to-håndsvåpen eller han kan bruke skjold og tung rustning for å ta mindre skade. Det er opp til deg.

For å sammenlikne med WoW som er kongen på tronen for øyeblikket så er det spillet her mye mer variert, man kan bygge opp klassene på mange fler forskjellige måter og det har mye bedre stemning.

 

Kampsystemet virker mer interaktivt enn i andre MMORPG'er. Nå skal det sies at jeg bare har spilt WoW, men monstrene løper mer rundt og man kan velge å trykke selv for å slå. Man kan velge at karakteren skal slå når han er nært nok, men monstrene kan da fort smette unna og man bommer dermed. Det kan med andre ord være mye bedre å time selv. Selv om man visuelt sett treffer må man også ha terningen med seg, i ren D&D-stil. For å treffe må man få høyere attack enn mosteret har Armor Class eller AC. Man ruller altså en 20-sidet terning, legger til attack, og treffer dersom man kommer over monsterets AC.

 

En godt representativ anmeldelse.

http://pc.gamedaily.com/game/review/?gameid=2444

 

Jeg vil si at dette er et spill for den som ikke har lyst til å dasse rundt timesvis i store landområder hvor det ikke er noe spennende alikevel. Man kan si byen fungerer som en hub mellom quests og dungeons og man kommer kan fort skaffe seg en gruppe og komme seg til action. Selv om jeg vil anbefale å utfordre questene sammen med venner. Gjenspillsverdien er kanskje ikke den helt store. Men dungeon crawlen er helt fabelaktig den første gangen man er gjennom dem.

Siste fra forsiden