De fleste som har spilt spill de siste årene har nok sett Havok-logoen dukke opp på skjermen flere ganger. Spillserier som Dark Souls, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Halo og Destiny har alle tatt i bruk fysikk- og effektteknologien. Nå har Microsoft kjøpt selskapet av eieren Intel for en ukjent sum med penger.
– Microsofts overtakelse av Havok fortsetter vår praksis med å gi utviklere de verktøyene de trenger for å være kreativite. Vi vil fortsete å innovere for å tjene våre utviklingspartnere. Deler av denne innovasjonen inkluderer å bygge den mest helhetlige skytjenesten, som vi akkurat har begynt å demonstrere i spill som Crackdown 3, sier Microsoft i en pressemelding.
De sikter her til skytjenesten Microsoft Azure som de har hatt under arbeid en stund nå, men som vi kjenner best fordi den ble dratt frem under avdukingen av Xbox One.
Havok-teknologien skal fremdeles leies ut til spill, også spill som ikke er på Xbox One eller Windows, men på konkurrerende plattformer fra Sony og Nintendo. Dette forteller en Microsoft-representant til GameSpot.
For konsollspillerne står det andre endringer på planen.
Slik blir Xbox One i framtida »