Blade Runner er en av tidenes mest velkjente og gjenkjennelige science-fiction-filmer. Den Ridley Scott-regisserte klassikeren har vært definerende for en rekke underholdningsprodukter. Det er lett å spore inspirasjon fra filmen i spill som prøver en lignende retning, og vi har faktisk spurt en av produsentene for Prey 2 om hvorfor alle sci-fi-spill må ligne på Blade Runner.
Les også vår sniktitt på det Blade Runner-inspirerte skytespillet Prey 2
Official PlayStation Magazine har intervjuet Randy Pitchford, sjefen for Borderlands- og Duke Nukem Forever-studioet Gearbox Software. (gjengitt av CVG) Han forteller at de faktisk hadde spillrettighetene til filmen på et punkt, men at de rett og slett ikke turte å satse på det. Det etter at de til og med hadde hatt samtaler med regissøren.
– Vi hadde rettighetene, men tenkte «nei, vi kan ikke». Spillet hadde kanskje kostet oss 40 millioner dollar å lage, og solgt 600 000 enheter. Det hadde vært slutten for oss. Det er ingen rasjonell forretningsmodell som hadde fått det til å gi mening. Om vi lagde det med en fungerende forretningsmodell så hadde det ikke lenger vært Blade Runner-spillet vi ønsket oss, forklarer han.
Det hadde ikke vært første gang filmen inntok spillham. Vi har sett minst to uoffisielle versjoner, hvor en av dem kuriøst nok er basert på Vangelis' lydtema til filmen på grunn av rettighetskrangel. Den andre er langt mer kjent, og solgte faktisk over en million eksemplarer. Sjangeren var pek-og-klikk-eventyr, og spillet mottok veldig god kritikk.
Vi vet ikke hvor rettighetene er nå, eller om noen i det hele tatt ønsker å lage nok en spillversjon. Det finnes utvilsomt nok av spillere der ute som har lyst til å oppleve det gjennomførte universet på interaktivt vis. Spørsmålet er nok heller om noen kan yte det rettferdighet.