I går avslørte Norsk Filminstitutt at den profilerte norske spilldesigneren Ragnar Tørnquist jobber med en oppfølger til eventyrspillet Drømmefall: Den Lengste Reisen, og at han har fått et tilskudd på én million kroner for å lage spillet.
I spillbransjen regnes imidlertid dette som småpenger, og nå er det klart at Tørnquist vil søke hjelp fra publikum for å få utvidet budsjettet til spillet sitt. I et intervju med nettstedet Rock, Paper, Shotgun bekrefter han at spillet vil få en Kickstarter-kampanje.
– Tilskuddet vi fikk fra Norsk Filminstitutt er for preproduksjonsfasen. Det vil tillate oss å komme i gang med arbeidet på en prototype, men for å utvikle selve spillet trenger vi mer penger, sier han.
Kickstarter-kampanjen begynner altså ikke umiddelbart, og Tørnquist vil ikke si hvor mye det nystartede studioet Red Thread Games kommer til å be om. Han forteller imidlertid at de vil jobbe med preproduksjon i noen måneder nå, og så dukke opp med mer informasjon om spillet sitt neste år.
Da Drømmefall Kapitler først ble kunngjort av Funcom i forbindelse med at selskapet hadde fått halvannen million i støtte for å utvikle teknologien til spillet i 2007, ble det beskrevet som en serie episodebaserte, nedlastbare eventyrspill. Det ser imidlertid ikke ut til at episodeformatet er en del av planen fremover, og ordet «kapitler» har en annen betydning:
– Temaet i Drømmefall var tro, å ha tro og å miste den. [...] Temaet i Drømmefall Kapitler har mer å gjøre med kapitlene i livet, hvor livet er en historie. Det er der tittelen kommer inn. På en måte er det imidlertid det første kapittelet i noe annet, forteller han.
De to forrige spillene i serien handlet også i stor grad om mennesker i utvikling, og det er et viktig tema i Drømmefall Kapitler også:
– Kapitteltingen handler om at folk forandrer seg. Når du går videre fra et kapittel i livet til et annet. Alt kan forandre seg, og det er egentlig det spillet handler om, sier Tørnquist.
Handlingen vil fortsette der Drømmefall slapp, og Tørnquist håper å kombinere de beste tingene fra både Drømmefall og pek-og-klikk-eventyret Den Lengste Reisen. Han ønsker å gi spillet nok utfordringer og interessante gåter og mekanismer til at spillerne blir engasjerte, samtidig som historien hele tiden flyter seg videre.
Spillet vil følge både kjente og nye fjes, men Tørnquist vil ikke ut med hvilke personer vi kan regne med å treffe underveis.
Les også: Anmeldelse: Drømmefall: Den Lengste Reisen
Les også: Britene inntar Kickstarter