Planen var at den amerikanske versjonen av Universal Combat skulle selges til 39.99 dollar, men nå har utgiveren, DreamCatcher, senket prisen til 19.99 dollar. Hvis spillet går i salg til den prisen vil ikke utvikleren 3000AD tjene penger på spillet, og det hele vil bli et stort tapsprosjekt for dem. Det er 3000AD som har betalt for utviklingen av Universal Combat (som i følge selskapets sjef, Derek Smart, har kostet nesten en million dollar), og dermed er det de som taper på at utgiveren nå kutter prisen til det halve.
Det er visstnok press fra større forhandlere som fører til at DreamCatcher senket prisen. Om de ikke ombestemmer seg innen de nærmeste dagene går det imidlertid mot rettssak. Hvis spillet, som allerede er "gone gold", skulle selges til den nye, lave prisen, vil ikke 3000AD ha råd til å gi ut oppdateringer eller drive kundestøtte, og det vil ikke komme noen demo av spillet.
Universal Combat er en svært omfattende kampsimulator. Den massive spillverdenen inneholder over 250 planeter, og verdensrommet har totalt mer enn 21.000 interesseområder (byer, militærbaser og romstasjoner). Spillet er skremmende ambisiøst. Du kan være alt fra kommandøren av enorme romskip til en marinesoldat, og kjempe slag i rommet, i lufta og på landjorda.
Med 12 spillbare raser og over 500 ulike kampenheter skulle variasjonen være svært god. Spillet skal inneholde en kampanje på 25 oppdrag, 15 "instant action" scenarier samt et fritt spillmodus som lar deg fly hvor du vil og gjøre hva du vil. Universal Combat kommer også med muligheter for flerspiller.